Wymagania ADR dla pojazdów EX/II i EX/III — przewóz klasy 1 (materiały/przedmioty wybuchowe)

Pojazdy EX/II i EX/III to „specjalna kasta” w ADR — zaprojektowane do bezpiecznego przewozu ładunków klasy 1. EX/III ma bardziej wyśrubowane wymagania konstrukcyjne niż EX/II (czyli: więcej stali, mniej nerwów).

EX/II — wymagania konstrukcyjne (pakowane materiały/przedmioty klasy 1)

  • Nadwozie zamknięte lub kryte plandeką odporną na rozdarcia, niełatwopalną i nieprzepuszczalną; plandeka musi szczelnie i ciasno okrywać przestrzeń ładunkową.
  • Drzwi/klapy w przestrzeni ładunkowej: ciasno przylegające i zamykane na zamek.
  • Przegroda ciągła między kabiną kierowcy a przestrzenią ładunkową.

EX/III — wymagania konstrukcyjne (reżim „wzmocniony”)

  • Tylko nadwozie zamknięte; przegroda ciągła kabina–ładownia; ciągła powierzchnia podłogi; dopuszczalne punkty kotwienia ładunku.
  • Uszczelnione połączenia; wszystkie otwory/klapy zamykane na zamek, wykonane tak, by zachodziły na siebie w miejscach łączeń.
  • Materiały nadwozia: odporne na ciepło i ogień, min. 10 mm grubości (materiały klasy co najmniej B-s3-d2 wg EN 13501-1 uznaje się za spełniające wymaganie). Jeżeli nadwozie jest metalowe — całe wnętrze należy wyłożyć materiałem o takiej samej odporności.

Wymagania wspólne dla EX/II i EX/III

  • Silnik i źródła ciepła: ułożenie i izolacja tak, aby temperatura wewnętrznej powierzchni ładowni nie przekraczała 80 °C (dotyczy też układu wydechowego i innych źródeł ciepła).
  • Instalacja elektryczna: spełnia ogólne wymagania ADR dział 9.2; w ładowni urządzenia co najmniej IP54, a dla grupy kompatybilności J — co najmniej IP65; brak wiązek przewodów wewnątrz ładowni, a urządzenia dostępne od środka — zabezpieczone przed uderzeniami.
  • Blokowanie otworów podczas jazdy: drzwi/klapy ładowni muszą być zamknięte i zaryglowane na czas przewozu klasy 1; przesyłka powinna być nadzorowana, aby zapobiec działaniu osób trzecich.

Eksploatacja, dokumenty i przeglądy

  • Świadectwo dopuszczenia pojazdu ADR (vehicle certificate) z wpisem EX/II lub EX/III — wymagane; pojazd podlega corocznemu badaniu technicznemu w zakresie ADR.
  • Wyposażenie i oznakowanie: zestaw ADR dla klasy 1, tablice barwy pomarańczowej, właściwe nalepki/numery, dokumentacja przewozowa zgodna z ADR (w tym instrukcje pisemne).

Dobór kategorii (w skrócie)

  • EX/II — standard dla pakowanych ładunków klasy 1 spełniających kryteria „zielonego” zestawu wymagań nadwozia.
  • EX/III — gdy wymagany jest wyższy poziom ochrony konstrukcyjnej i termicznej (wzmocnione nadwozie, uszczelnienia, minimalne grubości, rygorystyczna odporność ogniowa).

Checklist kierowcy/operatora

  1. Sprawdź ważność świadectwa EX/II lub EX/III i wynik ostatniego badania ADR.
  2. Zweryfikuj zamykanie i ryglowanie wszystkich otworów ładowni.
  3. Potwierdź brak przewodów w ładowni oraz szczelność/izolację przy układzie wydechowym.
  4. Upewnij się, że urządzenia w ładowni mają IP54 / IP65 (grupa J) i są zabezpieczone mechanicznie.
  5. Załadunek i mocowanie: korzystaj z punktów kotwienia, zachowaj separację od źródeł ciepła.
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com