Scania – rekomendacje olejowe i normy techniczne
Szwedzki producent pojazdów ciężarowych i autobusów należący do Grupy Volkswagen (Traton SE). Scania słynie z niezawodnych silników wysokoprężnych o długiej żywotności i rygorystycznych norm serwisowych. Firma stosuje własne klasyfikacje olejowe Scania LDF (Long Drain Field), które wyznaczają standardy jakości i trwałości w transporcie ciężkim.
| Firma | Scania AB |
|---|---|
| Rok powstania | 1891 |
| HQ | Södertälje, Szwecja |
| Kluczowe modele | Seria L, P, G, R, S (ciężarówki), Scania Citywide, Interlink (autobusy) |
| Rodzaje olejów silnikowych | Scania LDF-3 – oleje do silników Euro V i VI z DPF; interwały do 120 000 km; lepkości 10W-40 lub 5W-30 (ACEA E6/E7/E9). Scania LDF-4 – nowoczesna generacja dla silników Euro VI z SCR i DPF; 5W-30 Low SAPS (ACEA E11); kompatybilna z biodieslem. Scania LDF-2 – wcześniejsze silniki Euro IV–V, standard 15W-40 lub 10W-40 (ACEA E7). Scania V8 – oleje klasy 5W-40 / 10W-40 o zwiększonej odporności termicznej (np. Scania V8 LDF-4 Premium). Rekomendowane produkty: Scania LDF-4 5W-30, Shell Rimula R6 LME 5W-30, Mobil Delvac 1 LE 5W-30, Castrol Vecton Long Drain 5W-30. |
| Olej do skrzyń biegów | Scania Gear Oil 75W-90 (API GL-5) – manualne przekładnie GR/GRS, interwał 240 000 km. Scania ATF TO-4 – automatyczne i hydrokinetyczne skrzynie (np. ZF, Allison). Scania Axle Oil 75W-140 – mosty napędowe, reduktory. |
| Normy i aprobaty | Scania LDF-4 – ACEA E11 / API CJ-4, kompatybilne z DPF i SCR. Scania LDF-3 – ACEA E9 / E7, API CI-4 Plus. Scania STO 1:1 – przekładnie manualne. Scania STO 2:0 A – mosty napędowe. |
| Interwały wymiany oleju | Silniki LDF-4 – do 120 000 km (lub 18 miesięcy). Silniki LDF-3 – 80 000–100 000 km. Silniki V8 – 60 000–80 000 km (zależnie od obciążenia). Skrzynie biegów / mosty – 240 000 km. |
| Unikalne technologie | Scania XPI (Extra High Pressure Injection) – układ wtrysku o ciśnieniu 2400 bar, wymaga oleju o niskiej lotności. Scania SCR-only – silniki bez EGR, w pełni oparte na redukcji katalitycznej. Eco-roll – system odzyskiwania energii kinetycznej, wpływający na temperaturę oleju. Scania Variable Geometry Turbo – turbosprężarka z kontrolą ciśnienia, wymagająca czystego filmu olejowego. |
| Specyfikacje OEM (wybrane przykłady) | Scania LDF-4 – Shell Rimula R6 LME 5W-30, Mobil Delvac 1 LE 5W-30. Scania LDF-3 – Castrol Vecton Long Drain 10W-40, Total Rubia TIR 8900 FE 10W-40. Scania Gear Oil – 75W-90 (STO 1:1 / API GL-5). Scania Axle Oil – 75W-140 (STO 2:0 A). Użycie olejów z aprobatą LDF-4 umożliwia maksymalne wydłużenie przebiegów między wymianami. |
| Najczęściej stosowane oleje serwisowe | Scania LDF-4 5W-30 Shell Rimula R6 LME 5W-30 Mobil Delvac 1 LE 5W-30 Castrol Vecton Long Drain 5W-30 |
| Największe dokonania | Produkcja ponad miliona silników wysokoprężnych od 1891 roku. Jeden z najwyższych wskaźników trwałości w transporcie ciężkim – ponad 2 mln km między remontami głównymi. Integracja z Traton Group i rozwój napędów biogazowych i elektrycznych. |
Opracowanie redakcyjne.