MAN – rekomendacje olejowe i normy techniczne
MAN Truck & Bus to niemiecki producent pojazdów ciężarowych, autobusów i silników przemysłowych, należący do Grupy Traton SE (Volkswagen). Marka słynie z trwałych jednostek D08, D26 i D38 oraz bardzo precyzyjnych norm własnych MAN M3277 i MAN M3677, które są punktem odniesienia dla całego segmentu transportu ciężkiego w Europie.
| Firma | MAN Truck & Bus SE |
|---|---|
| Rok powstania | 1758 (MAN), 1915 (MAN Motorenwerke) |
| HQ | Monachium, Niemcy |
| Kluczowe modele | TGX, TGS, TGM, TGL, Lion’s Coach, Lion’s City |
| Rodzaje olejów silnikowych | MAN M 3677 – najwyższa norma Long Drain dla silników Euro VI (5W-30 Low SAPS, ACEA E6/E11, interwał do 120 000 km). MAN M 3477 – oleje 5W-30 i 10W-40 dla Euro V i wcześniejszych jednostek, kompatybilne z DPF (ACEA E7/E9). MAN M 3277 – klasyczny standard LongLife 15W-40 lub 10W-40 dla silników bez DPF. MAN M 3271-1 – oleje dla silników stacjonarnych i przemysłowych. Rekomendowane produkty: MAN Genuine Oil 5W-30 M3677, Shell Rimula R6 LME 5W-30, Mobil Delvac 1 LE 5W-30, Total Rubia Optima 1100 FE 5W-30. |
| Olej do skrzyń biegów | MAN 341 Typ Z4 – manualne przekładnie ZF / MAN (75W-80, GL-4+). MAN 341 Typ E3 – automatyczne skrzynie z retarderem (ATF LT71141 / ZF LifeguardFluid 6). MAN 342 Typ M3 – mosty napędowe (75W-90 GL-5, syntetyczny, interwał 300 000 km). |
| Normy i aprobaty | MAN M 3677 – ACEA E11, API CK-4, kompatybilny z DPF i SCR. MAN M 3477 – ACEA E9, API CJ-4. MAN M 3277 – ACEA E7, API CI-4 Plus. MAN 341 / 342 – przekładnie, osie napędowe, retarder. |
| Interwały wymiany oleju | Silniki Euro VI (M3677) – do 120 000 km. Silniki Euro V (M3477) – 80 000–100 000 km. Silniki Euro IV i starsze (M3277) – 60 000–80 000 km. Przekładnie / mosty – 240 000–300 000 km. |
| Unikalne technologie | MAN EfficientLine – optymalizacja spalania i oporów mechanicznych, wymagająca olejów niskooporowych 5W-30. Turbo EGR & SCR Dual System – zintegrowany układ oczyszczania spalin, szczególnie w serii D26. MAN BrakeMatic – system retarderów hydraulicznych wymagający kompatybilnych ATF (ZF LifeguardFluid). EnergySmart Lubrication – strategia redukcji zużycia paliwa o 2–3% dzięki syntetycznym olejom 5W-30. |
| Specyfikacje OEM (wybrane przykłady) | MAN M 3677 – MAN Genuine Oil 5W-30, Shell Rimula R6 LME 5W-30. MAN M 3477 – Castrol Vecton Long Drain 10W-40, Mobil Delvac MX ESP 10W-30. MAN 341 Z4 – ZF Ecofluid M, Liqui Moly Gear Oil 75W-80. MAN 342 M3 – Shell Spirax S6 AXME 75W-90. W przypadku pojazdów TGX i TGS Euro VI stosować wyłącznie oleje MAN M3677 – inne normy mogą unieważnić gwarancję. |
| Najczęściej stosowane oleje serwisowe | MAN Genuine Oil 5W-30 M3677 Shell Rimula R6 LME 5W-30 Mobil Delvac 1 LE 5W-30 Total Rubia Optima 1100 FE 5W-30 |
| Największe dokonania | Twórca legendarnej serii silników D26 i D38 o trwałości przekraczającej 1,5 mln km. Integracja z Traton Group i wspólne projekty z Scanią w zakresie napędów Euro VII. Pionier w zastosowaniu technologii SCR-only i filtrów DPF o wydłużonej trwałości. |
Opracowanie redakcyjne.