Porsche – rekomendacje olejowe i normy techniczne
Legendarna niemiecka marka sportowa należąca do Grupy Volkswagen. Porsche od dekad opracowuje własne, bardzo restrykcyjne normy olejowe (A40, C30, C40), które gwarantują najwyższą odporność termiczną i stabilność w ekstremalnych warunkach. Wymagania dotyczą nie tylko modeli spalinowych, ale również hybrydowych i elektrycznych.
| Firma | Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG |
|---|---|
| Rok powstania | 1931 |
| HQ | Stuttgart-Zuffenhausen, Niemcy |
| Kluczowe modele | 911, 718 Boxster/Cayman, Panamera, Cayenne, Macan, Taycan |
| Rodzaje olejów silnikowych | Porsche A40 – klasyczny standard dla silników benzynowych (911, Cayman, Boxster); oleje 0W-40 lub 5W-40 o wysokiej odporności na ścinanie. Porsche C30 – oleje 5W-30 o niskiej zawartości SAPS (Diesel i niektóre V6/V8 benzynowe). Porsche C40 – nowsza norma 0W-40 dla silników turbo (Cayenne, Panamera, Macan), zgodna z VW 511.00 / ACEA C6. Porsche C20 – oleje 0W-20 dla jednostek hybrydowych (Panamera 4 E-Hybrid, Cayenne E-Hybrid). Rekomendowane produkty: Mobil 1 FS 0W-40, Shell Helix Ultra 0W-40, Motul 8100 X-cess 5W-40, Ravenol VST 5W-40. |
| Olej do skrzyń biegów | Porsche PDK (dwusprzęgłowe) – olej FFL-3 / FFL-4 (np. Pentosin FFL-4, Ravenol DCT/DSG Fluid). Tiptronic / automatyczne ZF – ATF 9HP (np. Mobil ATF LT 71141, Shell M-L12108). Manualne przekładnie – oleje klasy 75W-90 GL-4/5 (np. Porsche 000 043 305 49 / Mobilube PTX). |
| Normy i aprobaty | Porsche A40 – wysoka temperatura pracy, odporność na utlenianie, API SN / ACEA A3/B4. Porsche C30 – low SAPS, DPF, ACEA C3, VW 504.00 / 507.00. Porsche C40 – oleje 0W-40 o zwiększonej wydajności (ACEA C6, VW 511.00). Porsche C20 – oleje 0W-20 o niskiej lepkości dla hybryd. |
| Interwały wymiany oleju | Modele benzynowe (A40) – 15 000–20 000 km lub 1 rok. Diesel i C30 – 20 000 km lub 2 lata. Modele Turbo / GT – 10 000–15 000 km. PDK – 60 000 km. Hybrydy (C20/C40) – 15 000 km lub 12 miesięcy. |
| Unikalne technologie | Dry Sump Lubrication – sucha miska olejowa w silnikach 911. Porsche Active Aerodynamics (PAA) – aktywne chłodzenie oleju poprzez kanały aerodynamiczne. Hybrid Thermal Management – zintegrowane zarządzanie ciepłem dla oleju, płynu chłodzącego i akumulatorów (Panamera, Taycan). E-Performance Lubrication – specjalne smary przekładniowe do modeli Taycan i Tavascan. |
| Specyfikacje OEM (wybrane przykłady) | Porsche A40 – Mobil 1 FS 0W-40 (oryginalny partner olejowy Porsche). Porsche C40 – Shell Helix Ultra ECT C6 0W-40. Porsche C30 – Mobil 1 ESP Formula 5W-30. Porsche PDK – Pentosin FFL-4. Porsche zaleca korzystanie wyłącznie z olejów posiadających oficjalną aprobatę A40, C30 lub C40 z listy Porsche Approved Oils. |
| Najczęściej stosowane oleje serwisowe | Mobil 1 FS 0W-40 (A40) Shell Helix Ultra ECT C6 0W-40 (C40) Motul 8100 X-clean+ 5W-30 (C30) Liqui Moly Top Tec 4200 5W-30 (C30) |
| Największe dokonania | Ponad 30 000 zwycięstw w motorsporcie – rekord świata. Twórca legendy 911 – najdłużej produkowanego modelu sportowego w historii. Wiodąca rola w technologii PHEV i EV (Panamera E-Hybrid, Taycan). |
Opracowanie redakcyjne.