MARPOL Załącznik I – Zanieczyszczenie olejami
MARPOL Załącznik I – Zanieczyszczenie olejami
Załącznik I konwencji MARPOL dotyczy zapobiegania zanieczyszczaniu środowiska morskiego przez ropę naftową i jej produkty. Jest to jeden z najważniejszych elementów konwencji, mający na celu minimalizowanie negatywnego wpływu wycieków ropy z jednostek pływających oraz ograniczanie emisji mieszanin olejowych do wód morskich.
Zakres Załącznika I
- Obszary zastosowania:
- Transport ropy naftowej, paliw i innych produktów ropopochodnych.
- Zanieczyszczenia wynikające z operacyjnej działalności statków oraz przypadkowych wycieków.
- Rodzaje jednostek objętych przepisami:
- Tankowce.
- Statki towarowe przewożące paliwa lub inne substancje ropopochodne.
- Statki pasażerskie i inne jednostki, które wytwarzają mieszaniny olejowe.
Kluczowe wymagania Załącznika I
- Separator wody i oleju:
- Każdy statek musi być wyposażony w urządzenia do separacji wody i oleju, które umożliwiają oddzielanie zanieczyszczeń od wód zęzowych.
- System zapobiegania zanieczyszczeniom:
- Tankowce muszą posiadać system inercyjny (inert gas system) zmniejszający ryzyko wybuchu oraz rozprzestrzeniania się ropy w przypadku awarii.
- Obowiązkowe strefy ochronne:
- Zakaz zrzutów ropy i jej mieszanin w wyznaczonych obszarach chronionych, takich jak Morze Bałtyckie, Morze Śródziemne i Arktyka.
- System zapisów i raportowania:
- Każdy statek musi prowadzić dziennik olejowy (Oil Record Book) zawierający szczegóły dotyczące operacji związanych z ropą, takich jak:
- Zrzuty.
- Transfery oleju.
- Czyszczenie zbiorników.
- Podwójne kadłuby:
- Nowo budowane tankowce muszą być wyposażone w podwójne kadłuby, co minimalizuje ryzyko wycieku w razie kolizji lub uszkodzenia statku.
- Oczyszczalnie i magazynowanie odpadów olejowych:
- Statki muszą być wyposażone w zbiorniki na odpady olejowe, które są później przekazywane do portowych systemów odbioru odpadów.
Zakazy i ograniczenia dotyczące zrzutów olejów
- Zakaz zrzutów w strefach specjalnych:
- W określonych obszarach obowiązuje całkowity zakaz zrzutów mieszanin olejowych.
- Ograniczenia poza strefami specjalnymi:
- Zrzuty są dozwolone jedynie pod warunkiem, że:
- Statek znajduje się w odległości powyżej 50 mil morskich od lądu.
- Zanieczyszczenie zawiera mniej niż 15 ppm oleju.
- Statek jest w ruchu.
Strefy specjalne dla Załącznika I
- Morze Bałtyckie.
- Morze Śródziemne.
- Morze Czarne.
- Morze Północne.
- Zatoka Perska.
- Czerwone Morze.
- Obszary morskie Antarktydy.
Korzyści z wdrażania Załącznika I
- Redukcja wycieków ropy:
- Minimalizowanie przypadkowych katastrof ekologicznych.
- Zwiększenie bezpieczeństwa transportu ropy:
- Nowoczesne technologie, takie jak podwójne kadłuby, zmniejszają ryzyko uszkodzeń.
- Ochrona wrażliwych ekosystemów:
- Szczególnie w obszarach o wysokim znaczeniu biologicznym.
Podsumowanie
Załącznik I konwencji MARPOL stanowi fundament działań na rzecz ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami ropopochodnymi. Dzięki jego rygorystycznym wymaganiom możliwe jest ograniczenie negatywnego wpływu transportu morskiego na ekosystemy wodne.