2025-11-09

Zużyte oleje mineralne – klasyfikacja EWC i możliwości regeneracji

Rodzaje olejów

Nie każdy zużyty olej to odpad bez przyszłości. Wiele z nich, po odpowiednim oczyszczeniu, wraca do obiegu jako pełnowartościowy produkt. Kluczem jest znajomość ich składu, pochodzenia i typowych zanieczyszczeń – od sadzy i metali po wodę, detergenty i PCB.

Poniższe zestawienie łączy rodzaje olejów z odpowiadającymi im kodami EWC (Europejskiego Katalogu Odpadów), charakterystyką poeksploatacyjną oraz możliwymi metodami regeneracji lub unieszkodliwienia. Gwiazdka przy kodzie (*) oznacza odpad niebezpieczny, który wymaga szczególnego nadzoru. Tam, gdzie olej jest spalany, odparowuje lub rozprasza się w procesie pracy – odzysk jest niemożliwy, choć jego energia zwykle nie idzie całkiem z dymem.

To może przydać się każdemu, kto zajmuje się gospodarką olejami – od operatora prasy hydraulicznej po specjalistę BDO. Odpowiednia klasyfikacja odpadu to pierwszy krok do skutecznej regeneracji i mniejszego śladu węglowego.

Rodzaj olejuKod EWC (typowy)Charakterystyka zużytego olejuMożliwe metody regeneracji / przyczyna braku odzysku
Oleje silnikowe13 02 05*Zanieczyszczone produktami spalania, metalami, sadzą, detergentami.Destylacja próżniowa, odkwaszanie, adsorpcja – pełna regeneracja (re-rafinacja) możliwa.
Oleje przekładniowe13 02 06*Zanieczyszczone metalami, dodatkami EP (siarka, fosfor).Regeneracja przez filtrację i destylację; możliwa odzyskowa rafinacja.
Oleje hydrauliczne13 01 10* / 13 01 11*Emulsje z wodą, inhibitory korozji, możliwe dodatki cynkowe.Separacja wody, odkwaszanie, filtracja, re-rafinacja; wysoka odzyskiwalność.
Oleje turbinowe13 01 09* (praktyka rynkowa)Zanieczyszczone metalami i produktami utleniania.Filtracja, adsorpcja na glinokrzemianach, możliwa pełna regeneracja.
Oleje sprężarkowe13 01 11*Utlenione, zanieczyszczone cząstkami metali, możliwy kontakt z gazami.Regeneracja termiczno-adsorpcyjna lub destylacja próżniowa.
Oleje do sprężarek chłodniczych13 01 11* (zanieczyszczone czynnikiem) / 14 06 03*1Zawierają czynniki chłodnicze (HFC/HCFC/HC) lub ślady chlorowców.Najczęściej nieodzyskiwalne – unieszkodliwianie termiczne (piec obrotowy) z odzyskiem energii.
Oleje maszynowe / obiegowe13 01 10*Stabilne; zanieczyszczenia cząstkami metali, emulsje z wodą.Filtracja, separacja wody, ponowne użycie po uzdatnieniu (rekondycjonowanie).
Oleje transformatorowe (izolacyjne)13 03 01* (z PCB) / 13 03 07* (bez PCB)Ryzyko obecności PCB lub chlorowcopochodnych.PCB < 50 ppm – możliwa regeneracja; PCB ≥ 50 ppm – unieszkodliwianie termiczne.
Oleje hartownicze12 01 09* / 12 01 10*Zanieczyszczone metalami i produktami pirolizy.Destylacja lub spalanie energetyczne; częściowo odzyskiwalne.
Oleje cylindrowe13 02 08*Wysoka lepkość; zanieczyszczenia sadzą i metalami.Regeneracja poprzez filtrację i odwirowanie; możliwy recykling materiałowy.
Oleje do prowadnic13 01 10*Brak produktów spalania; głównie cząstki metali i emulsje.Separacja wody, filtracja, adsorpcja – dobre do rekondycjonowania.
Oleje do łańcuchów13 02 08* (pozostałość)Zanieczyszczone pyłem; znaczna część zużywana/odparowuje w procesie.Częściowo nieodzyskiwalne – rozproszenie i odparowanie; pozostałość do utylizacji.
Oleje konserwacyjne / antykorozyjne12 01 09* / 12 01 10*Zanieczyszczone kurzem, woskiem, inhibitorami.Oczyszczanie i recykling chemiczny/termiczny; zależnie od składu.
Oleje procesowe12 01 10* (bez halogenów) / 12 01 09* (z halogenami)Emulsje, surfaktanty, mydła metaliczne.Demulgacja, flotacja, separacja faz; możliwy częściowy odzysk bazy.
Oleje do przekładni przemysłowych13 02 06*Wysokie obciążenia, związki siarki, metale ciężkie.Regeneracja próżniowa, filtracja, deasfaltowanie.
Oleje do pomp próżniowych13 01 11*Kontakt z gazami reaktywnymi; cząstki metali.Regeneracja termiczno-adsorpcyjna, ewentualnie wymiana bazy syntetycznej.
Oleje silikonowe13 02 08*Wyjątkowo stabilne; trudne do klasycznej re-rafinacji.Regeneracja chemiczna (rekondensacja siloksanów) rzadko; zwykle spalanie kontrolowane.
Oleje bio13 01 12 (często bez *)Biodegradowalne, ale podatne na utlenianie i hydrolizę.Recykling technicznie możliwy, często nieopłacalny – odzysk energii / kompostowanie procesowe.
Oleje lotnicze / okrętowe13 01 11* / 13 02 08*Zanieczyszczone metalami, sadzą, paliwami.Regeneracja destylacyjna możliwa, zwykle kosztowna; często odzysk energetyczny.
Oleje specjalne fluorowane (PFPE)13 02 08*PFPE – odporne na degradację, obojętne chemicznie.Recykling destylacyjny/powtórne użycie w obiegu zamkniętym; ewentualnie spalanie wysokotemperaturowe.
Mieszanki i bazy syntetyczne13 01 11*Czyste bazy; brak zanieczyszczeń procesowych (gdy odpady z produkcji).Pełna regeneracja – rekondensacja, filtracja, re-rafinacja.
Oleje wrzecionowe (spindle)13 01 10*Niska lepkość; zwykle czyste układy – mało zanieczyszczeń.Filtracja i rekondycjonowanie – wysoka odzyskiwalność.
Oleje antyadhezyjne (rozdzielające)12 01 09* / 12 01 10*Zanieczyszczone betonem, pyłem, środkami powierzchniowymi.W praktyce nieodzyskiwalne – rozproszone w procesie; pozostałości do utylizacji.
Oleje cieplne (termiczne)13 03 10*Utlenione, polimeryzowane, produkty krakingu.Re-rafinacja (destylacja próżniowa) lub odzysk energii w kotłach przemysłowych.
Oleje dielektryczne do EDM12 01 09* / 12 01 10*Pył metaliczny, produkty erozji; możliwe dodatki.Filtracja, destylacja; regeneracja częściowa możliwa.
Oleje do tłoczenia i ciągnienia metali12 01 09* / 12 01 10*Emulsje, detergenty, metale ciężkie, substancje zmydlające.Separacja faz, demulgacja, oczyszczanie; możliwy ograniczony odzysk bazy.
Płyny chłodząco-smarujące (MWF)12 01 09* (z hal.) / 12 01 10* (bez hal.)Emulsje olejowo-wodne, bakterie, biocydy, metale.Demulgacja, bioremediacja, spalanie; odzysk ograniczony ekonomicznie.
Oleje izolacyjne specjalne13 03 07* (bez PCB) / 13 03 01* (z PCB)Starzenie termiczne, dodatki antyutleniające; potencjalne PCB.Regeneracja tylko przy braku PCB; PCB – wyłącznie unieszkodliwienie.
Oleje do sprężarek gazów procesowych13 01 11*Kontakt z gazami reaktywnymi, rozpuszczone węglowodory.Regeneracja ograniczona – destylacja lub spalanie kontrolowane.
Oleje do narzędzi pneumatycznych13 02 08* (pozostałość)Większość odparowuje/rozprasza się jako aerozol.Nieodzyskiwalne – rozproszone w powietrzu roboczym; pozostałości do utylizacji.
Oleje do pilarek / silników dwusuwowych13 07 02* (mieszanki z benzyną) / 15 01 10* (opakowania) 2Spalane i odparowane w pracy; jeśli zbierane – zwykle jako mieszanki paliwowe.Praktycznie nieodzyskiwalne – ulegają spaleniu lub rozproszeniu; ewentualne resztki traktowane jako odpady paliwowe/opakowaniowe.

Uwagi:
1) W praktyce część firm klasyfikuje olej chłodniczy z domieszką czynnika jako odpad z grupy 14 06 (rozpuszczalniki/chłodziwa) – zawsze weryfikuj kartę odpadu i lokalne wytyczne.
2) Olej 2T jest spalany wraz z paliwem – odpad olejowy nie powstaje. Jeśli pojawia się mieszanina paliwowa (benzyna+olej), zwykle klasyfikuje się ją w 13 07 02*. Puste/zaolejone opakowania: 15 01 10*.
EWC może zależeć od składu (np. obecność halogenów → 12 01 09* vs 12 01 10*; PCB → 13 03 01*). W razie wątpliwości stosuj kod o wyższym rygorze i potwierdzaj w KPO/KGO.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com