Oleje silnikowe
Podstawowy środek smarny stosowany w silnikach spalinowych, zapewniający ochronę przed zużyciem, osadami i przegrzaniem.
| Kategoria | Typowe cechy | Parametry techniczne | Topowe marki / producenci |
|---|---|---|---|
| Oleje mineralne | Niższa odporność na utlenianie, ekonomiczna alternatywa, dobra ochrona w starszych silnikach | Lepkość wg SAE: 15W-40, 20W-50 Klasy API: SF, SG, SL ACEA: A3/B3 | Orlen Oil, Lotos Oil, Shell Helix, Castrol GTX |
| Oleje półsyntetyczne | Połączenie stabilności syntetyka z przystępną ceną, dobra ochrona w silnikach o umiarkowanym obciążeniu | Lepkość: 10W-40 API: SL/SM ACEA: A3/B4 | Castrol Magnatec, Valvoline MaxLife, Total Quartz 7000, Motul 4100 |
| Oleje syntetyczne | Wysoka odporność termiczna i oksydacyjna, lepsze parametry w niskich temperaturach, dłuższe interwały wymiany | Lepkość: 0W-20, 5W-30, 5W-40 API: SN, SP ACEA: A5/B5, C3 | Mobil 1, Motul 8100, Shell Helix Ultra, Liqui Moly Top Tec, Castrol Edge |
| Oleje niskopopiołowe (Low SAPS) | Dostosowane do silników z DPF i katalizatorami, niska zawartość popiołów siarczanowych, fosforu i siarki | Normy: ACEA C1–C5, API SN Plus OEM: VW 504.00/507.00, MB 229.51 | Shell Helix Ultra ECT, Total Quartz Ineo, Castrol Edge Professional, Ravenol VST |
Opracowanie redakcyjne.