Oleje przekładniowe
Specjalistyczne środki smarne stosowane w skrzyniach biegów i przekładniach, zapewniające ochronę przed zużyciem, korozją i zatarciem pod dużym obciążeniem.
| Kategoria | Typowe cechy | Parametry techniczne | Topowe marki / producenci |
|---|---|---|---|
| Oleje do przekładni manualnych | Wysoka odporność na naciski, dobre właściwości przeciwzużyciowe i synchronizujące | SAE: 75W-80, 80W-90 API: GL-4 OEM: VW G052, MB 235.10 | Castrol Manual EP, Total Transmission Gear 8, Motul Gear 300, Orlen Hipol |
| Oleje do przekładni hipoidalnych i mostów napędowych | Zwiększona ochrona powierzchni zębów, dodatki EP (Extreme Pressure) | SAE: 75W-90, 80W-140 API: GL-5 OEM: Ford WSL-M2C, ZF TE-ML | Mobilube HD, Shell Spirax S3, Valvoline Gear Oil, Fuchs Titan Gear |
| Oleje do skrzyń automatycznych (ATF) | Stabilność termiczna, odporność na ścinanie, kontrola tarcia dla płynnej zmiany biegów | Specyfikacje: Dexron II/III, Mercon V, ATF+4, ZF Lifeguard Lepkość kinematyczna: 7–8 mm²/s (100°C) | Liqui Moly ATF III, Ravenol ATF 6HP, Shell Spirax S4 ATF, Castrol Transmax |
| Oleje do przekładni bezstopniowych (CVT) | Specjalne dodatki modyfikujące tarcie dla pasków i łańcuchów CVT | Specyfikacje: Nissan NS-2/NS-3, Toyota CVT FE, MB 236.20 | Motul Multi CVT, Total Fluidmatic CVT, Mobil CVTF 3320, Idemitsu CVTF |
| Oleje do skrzyń dwusprzęgłowych (DCT/DSG) | Optymalna praca mokrych sprzęgieł, odporność na wysoką temperaturę | Specyfikacje: VW G052182, MB 236.21, Ford WSS-M2C936-A | Castrol Transmax Dual, Fuchs Titan DCTF, Liqui Moly Top Tec 5200, Ravenol DCT/DSG |
Opracowanie redakcyjne.