Exol Lubricants — karta informacyjna
Największy niezależny blender w UK: Optima do aut, Taurus do ciężarówek, a surowce płyną… barką do Rotherham.
| Firma | Exol Lubricants Limited — największa niezależna firma smarowa w Wielkiej Brytanii (grupa: Exol (Holdings) Limited) |
|---|---|
| Rok powstania | 1984 (początki marki); spółka Exol Lubricants Limited zarejestrowana w 1991 |
| Założyciel / właściciel | Właściciel: Exol (Holdings) Limited (spółka prywatna, UK). Spółki operacyjne: Exol Lubricants Limited; Exol Lubricants (Rotherham) Limited. CEO: Darren Frogson. |
| HQ | Head Office: All Saints Road, Darlaston, Wednesbury, West Midlands WS10 9LL, UK. Blending plant: Stevenson Wharf, Northfield Road, Rotherham S60 1RR, UK. |
| Kluczowe marki i wyroby | Optima — PCMO (0W-16/0W-20/5W-30/5W-40; low-SAPS, OEM LL) Taurus — HDEO (CK-4 / ACEA E7/E8/E11; long-drain, Euro V/VI) ATF/MTF/CVT/DCT, gear oils, płyny chłodnicze i hamulcowe, agro/industrial Opakowania: m.in. rozwiązanie „Ex-Box” 20 L (mniej plastiku, łatwiejsze dozowanie) |
| Unikalne technologie | Formulacje low-/mid-SAPS, niska lotność (NOACK), ochrona LSPI (TGDI) Logistyka wodna: barka „Exol Pride” (dostawy surowców z Hull do Rotherham, mniejszy ślad węglowy) In-plant „pigging line” — ograniczenie strat produktu i odpadów Systemy jakości/środowiska (ISO); nacisk na realne aprobaty OEM |
| Moc produkcyjna | Magazyny zbiornikowe ok. 23 mln litrów (bulk storage); produkcja i konfekcjonowanie „Made in England” (Wednesbury/Rotherham). |
| Specjalizacja | Pełne portfolio: PCMO/HDEO, ATF/MTF/CVT/DCT, gear, płyny serwisowe — silny nacisk na zgodności ACEA/API/OEM i ekonomię paliwa. |
| Specyfikacje i homologacje (wybrane przykłady) | Optima C3 LSV 5W-30 (M373): ACEA C3; API SN; VW 504.00/507.00; BMW LL-04; MB 229.51; Porsche C30 Taurus Euro 10W-40 (M403): ACEA E7/E8/E11; API CK-4; DTFR 15C110 (MB 228.51); MAN M3477/M3575/M3271-1; Volvo VDS-4.5; DAF PSQL 2.1E LD; Deutz DQC IV-10 LA; Renault RLD-3; Detroit 93K218/93K222; Mack EOS-4.5; JASO DH-2; MTU Type 3.1; Cummins CES 20086; Ford WSS-M2C171-F1; Iveco 18-1804 TLS E9 Uwaga: konkretne aprobaty zależą od SKU; „spełnia wymagania/spec meets” ≠ formalna licencja — zawsze weryfikuj TDS/LI. |
| Największe dokonania | Status: największy niezależny blender w UK; rozbudowane portfolio automotive & industrial Barka Exol Pride — nagrody branżowe za ekologiczny transport wodny; regularne dostawy z Hull do Rotherham Leadership branżowy: CEO Darren Frogson — funkcje w UKLA/VLS |
Opracowanie redakcyjne.