Operator systemu BDO to:
- Ministerstwo Klimatu i Środowiska – odpowiada za infrastrukturę techniczną i pełni funkcję administratora.
- Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) – odpowiada za rozwój i utrzymanie warstwy aplikacyjnej systemu, zgodnie z umową z MKiŚ.
Źródła finansowania i koszty
System BDO finansowany jest głównie poprzez:
- Opłaty rejestrowe i roczne wnoszone przez przedsiębiorców – mikroprzedsiębiorcy płacą 200 zł, pozostali 800 zł rocznie.
- Budżet państwa i środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) – w okresie 2025–2027 NFOŚiGW współfinansuje utrzymanie i rozwój BDO za środki pochodzące z opłat BDO oraz innych źródeł publicznych.
Podział wpływów z opłat
Wpływy z opłat BDO dzielone są następująco:
- 35,65 % trafia do budżetów województw (marszałków),
- 64,35 % zasila budżet państwa, a w latach 2025–2027 – bezpośrednio NFOŚiGW.
Ile na to przeznaczono?
Według szacunków z projektu rozporządzenia:
- W latach 2025–2034 do budżetu państwa wpłynie 243,5 mln zł dzięki opłatom BDO.
- Z tego 64,35 % (tj. ok. 156,6 mln zł) zostanie przyznane NFOŚiGW w latach 2025–2027 na administrowanie systemem.
- Dodatkowo, na lata 2026–2034 przewidziano wydatki budżetów samorządów wojewódzkich według przesłanek ustawowych (np. 35 165 tys. zł w 2025 r..
Dlaczego wzrost kosztów?
Od 2018 r. koszty utrzymania systemu wzrosły znacząco. Opłaty nie były aktualizowane przez 6 lat, przez co inflacja zmniejszyła ich realną wartość, co wymusiło podwyżki oraz zwiększenie finansowania z budżetu publicznego.
Podsumowanie
System BDO jest finansowo wspierany przez opłaty firm oraz środki publiczne, co pozwala na jego rozwój i utrzymanie. Wsparcie to ma formę mieszanej konstrukcji budżetowania, obejmującej zarówno wpływy bezpośrednie od użytkowników, jak i dofinansowanie z budżetu oraz NFOŚiGW.