WLTP vs NEDC – porównanie procedur testowych
Stare bajki o niskim spalaniu kontra nowa, bardziej realistyczna rzeczywistość.
Przez wiele lat w Europie obowiązywał NEDC (Nowy Europejski Cykl Jazdy), który dawał wyniki spalania znacznie niższe niż w codziennym użytkowaniu. Obecnie stosuje się WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), zapewniający bardziej realistyczne odzwierciedlenie warunków drogowych. Poniżej zestawienie najważniejszych różnic:
| Parametr | NEDC | WLTP |
|---|---|---|
| Czas trwania testu | 20 minut | 30 minut |
| Dystans całkowity | 11 km | 23,25 km |
| Średnia prędkość | 34 km/h | 46,5 km/h |
| Prędkość maksymalna | 120 km/h | 131 km/h |
| Profil jazdy | schematyczny, mało dynamiczny | dynamiczny, częstsze przyspieszenia i hamowania |
| Etapy jazdy | jazda miejska + pozamiejska | cztery fazy: niski, średni, wysoki i bardzo wysoki zakres prędkości |
| Uwzględnienie dodatkowego wyposażenia | nie | tak – elementy zwiększające masę i zużycie paliwa |
| Realizm wyników | zawyżony optymizm, mocno odbiegał od praktyki | bliższy codziennym warunkom, choć nadal laboratoryjny |
Wnioski: WLTP zastąpił NEDC, ponieważ jest bardziej wiarygodny i lepiej odzwierciedla rzeczywiste spalanie oraz emisje. Dzięki temu konsumenci mogą dokonywać bardziej świadomych wyborów, a legislatorzy skuteczniej egzekwować normy środowiskowe. Opracowanie redakcyjne.