Technologia OXCCU i e-SAF – przełom w syntezie paliwa lotniczego
Innowacyjny katalizator żelazowy otwiera nową erę w produkcji zrównoważonych paliw lotniczych.
OXCCU, spółka wywodząca się z Uniwersytetu Oksfordzkiego, opracowała technologię, która może całkowicie odmienić rynek paliw lotniczych. Kluczowym elementem rozwiązania jest specjalny katalizator żelazowy, dzięki któremu możliwa jest bezpośrednia synteza węglowodorów w zakresie paliwa lotniczego z gazów zawierających CO₂/CO i wodór.
Tradycyjnie proces wytwarzania syntetycznych paliw wymaga przechodzenia przez kilka pośrednich etapów, takich jak reverse water gas shift czy synteza metanolu. Technologia OXCCU eliminuje te kroki, znacząco upraszczając całość procesu. Efekt? Niższe koszty inwestycyjne, niższe koszty operacyjne oraz wyraźne ograniczenie emisji CO₂.
Ogromnym atutem systemu jest także jego elastyczność. Katalizator pozwala wykorzystać nie tylko standardowe mieszanki gazów CO₂/CO i wodoru, ale również takie źródła jak biogaz, gaz drzewny czy inne alternatywne substraty. To oznacza większą dostępność surowców i możliwość dopasowania produkcji do lokalnych warunków.
OXCCU e-SAF to dowód na to, że nauka i innowacje mogą wspólnie tworzyć przyszłość lotnictwa w wersji zeroemisyjnej. Rozwiązanie nie tylko odpowiada na rosnące wymagania regulacyjne, ale przede wszystkim otwiera drogę do skalowalnej i bardziej przystępnej cenowo produkcji ekologicznych paliw lotniczych. Opracowanie redakcyjne.