Orlen inwestuje w brytyjską technologię e-SAF
Nowe paliwo lotnicze z wodoru i wychwyconego CO₂ może zmienić przyszłość lotnictwa.
Orlen VC ogłosił inwestycję w brytyjski start-up OXCCU, spin-out Uniwersytetu Oksfordzkiego, który opracował innowacyjną technologię produkcji syntetycznego paliwa lotniczego e-SAF. Rozwiązanie to wykorzystuje zeroemisyjny wodór i wychwycony dwutlenek węgla, tworząc w pełni zrównoważone paliwo przyszłości.
OXCCU dzięki wsparciu Orlenu rozwija swój katalityczny proces konwersji gazów, który pozwala bezpośrednio wytwarzać węglowodory lotnicze. W porównaniu z tradycyjnymi metodami technologia wymaga mniej etapów, co oznacza niższe koszty produkcji i mniejszy ślad węglowy.
Na lotnisku London Oxford już działa zakład demonstracyjny OX1, a kolejny – OX2 – ma ruszyć w 2026 roku. Te inwestycje potwierdzają, że wizja przekształcenia lotnictwa w branżę niskoemisyjną staje się coraz bardziej realna.
Dzięki temu zaangażowaniu Orlen dołącza do grona liderów transformacji energetycznej w Europie. Do 2035 roku koncern planuje być jednym z największych producentów zrównoważonych paliw lotniczych, odpowiadając na rosnące wymagania rynku i regulacje UE.
Inwestycja w OXCCU to nie tylko kapitał finansowy, ale przede wszystkim krok ku przyszłości, w której latanie stanie się bardziej ekologiczne, a technologie przyjazne środowisku będą kształtować nowy standard w lotnictwie i energetyce. Opracowanie redakcyjne.