Gdyby nastąpiło rozbrojenie
Wykorzystanie wielopaliwowych silników czołgowych do napędzania generatorów energii jako źródła uzupełniającego w szczytowym momencie zapotrzebowania
1. Wielopaliwowe silniki czołgowe – przystosowanie do różnorodnych paliw
- Wielopaliwowe silniki, takie jak te stosowane w czołgach, są zaprojektowane do pracy na różnych paliwach, w tym na dieslu, benzynie, a nawet paliwach o wysokiej zawartości alkoholu. Jednak konieczne jest ich przystosowanie do pracy na tłuszczach, które różnią się od tradycyjnych paliw.
- Tłuszcze domowe, szczególnie używane oleje kuchenne, mogą być przetwarzane na biodiesel (który może być wykorzystywany w wielopaliwowych silnikach diesla) poprzez transestryfikację – proces chemiczny zmieniający tłuszcz w biodiesel i glicerynę.
2. Proces przetwarzania tłuszczów domowych
- Zbiórka i filtracja: Oleje z gospodarstw domowych muszą zostać zebrane, przefiltrowane i odpowiednio przygotowane przed użyciem. Zanieczyszczenia i woda muszą zostać usunięte, aby zapobiec problemom eksploatacyjnym.
- Transestryfikacja: Olej kuchenny wymaga konwersji na biodiesel, aby zmniejszyć jego lepkość i zwiększyć zgodność z systemem wtryskowym silnika. Proces ten obejmuje użycie metanolu i katalizatora, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i nakładem technologicznym.
3. Wydajność energetyczna tłuszczów domowych jako paliwa
- Wartość opałowa: Oleje kuchenne mają wartość opałową zbliżoną do oleju napędowego (około 37-40 MJ/kg), co czyni je relatywnie dobrym źródłem energii. W przeliczeniu, litr oleju kuchennego może dostarczyć energię rzędu 9-10 kWh.
- Zużycie paliwa: Przeciętny silnik czołgowy o dużej mocy zużywa znaczne ilości paliwa. W zależności od mocy generatora i wydajności silnika, zapotrzebowanie może wynosić około 200–500 litrów oleju kuchennego na godzinę pracy w celu wygenerowania kilku megawatów mocy.
4. Możliwość zastosowania w szczytowych momentach zapotrzebowania na energię
- Wielopaliwowe silniki mogą być uruchamiane na krótki czas, aby uzupełnić braki energii, zwłaszcza jeśli są przystosowane do pracy na biodieslu. Jednakże tłuszcze domowe jako surowiec są ograniczone i raczej trudne do zgromadzenia w dużych ilościach, co czyni tę metodę bardziej awaryjną lub lokalną.
- W miejscach o dużym zapotrzebowaniu na energię w krótkich okresach (np. centra danych) wielopaliwowe silniki mogłyby stanowić dodatkowe zabezpieczenie energetyczne.
5. Zalety i ograniczenia
- Zalety: Możliwość wykorzystania odpadów tłuszczowych z gospodarstw domowych, elastyczność paliwowa silnika, potencjalne wsparcie w szczytowych momentach zapotrzebowania.
- Ograniczenia: Wysokie zużycie paliwa, konieczność przetworzenia tłuszczów na biodiesel, wysokie koszty eksploatacji i ograniczona dostępność tłuszczów jako paliwa.