OPS (ang. Onshore Power Supply) to technologia umożliwiająca zasilanie statków energią elektryczną bezpośrednio z sieci lądowej podczas postoju w porcie. Dzięki temu statki mogą wyłączać silniki spalinowe, które normalnie pracują w celu zasilania pokładowych urządzeń.
Znaczenie dla środowiska i sieci TEN-T
- Redukcja emisji CO₂, tlenków azotu (NOx), siarki (SOx) i pyłów zawieszonych w obszarach miejskich.
- Poprawa jakości powietrza i komfortu akustycznego w portach.
- Zmniejszenie hałasu i drgań generowanych przez pracujące agregaty statków.
- Wspieranie zrównoważonego rozwoju sieci transportowej TEN-T poprzez zmniejszenie śladu węglowego portów morskich.
OPS w kontekście przepisów UE
Systemy OPS są uwzględnione w unijnych regulacjach dotyczących paliw alternatywnych (AFIR) oraz w strategii FuelEU Maritime. Do 2030 roku OPS będzie obowiązkowy w głównych portach TEN-T dla statków pasażerskich i kontenerowych.
Przykład działania
Kontenerowiec stojący w porcie przez 20 godzin może dzięki OPS uniknąć emisji nawet 20 ton CO₂. Skalując to na cały rok (np. 500 zawinięć), daje to 10 000 ton CO₂ mniej.
Podsumowanie
OPS to kluczowa technologia w zielonej transformacji europejskich portów. Umożliwia nie tylko poprawę warunków środowiskowych w portach, ale także zwiększa konkurencyjność infrastruktury zgodnie z wymaganiami sieci TEN-T.