SEAT – rekomendacje olejowe i normy techniczne
Hiszpańska marka należąca do Grupy Volkswagen, znana z dynamicznych, miejskich modeli i wspólnych technologii z VW i Škodą. SEAT stosuje te same normy olejowe, jednak w wielu przypadkach dobiera je pod kątem wysokich temperatur eksploatacji charakterystycznych dla południowego klimatu. Wiele modeli dzieli silniki TSI i TDI z Volkswagenem, a od kilku lat w gamie pojawiły się też hybrydy i pojazdy PHEV.
| Firma | SEAT, S.A. |
|---|---|
| Rok powstania | 1950 |
| HQ | Martorell, Hiszpania |
| Kluczowe modele | Ibiza, Leon, Arona, Ateca, Tarraco |
| Rodzaje olejów silnikowych | VW 504.00 / 507.00 – standardowy olej LongLife III 5W-30 do silników benzynowych i diesla VW 508.00 / 509.00 – 0W-20 do nowych silników TSI/TDI (Leon, Ateca, Tarraco) VW 502.00 / 505.00 – starsze jednostki 1.6 / 1.9 TDI i 1.4 MPI Rekomendowane produkty: Castrol EDGE Professional LongLife III 5W-30, Motul Specific 508.00/509.00 0W-20, Shell Helix Ultra ECT C3 |
| Olej do skrzyń biegów | G 052 182 A2 / G 055 529 A2 – DSG 7-biegowe (DQ200/DQ381) G 052 171 A2 – DSG 6-biegowe (DQ250) G 052 726 A2 – skrzynie manualne MQ250/MQ350 G 055 175 A2 – Haldex 4Drive (Leon 4, Ateca 4Drive) |
| Normy i aprobaty | VW 504.00 / 507.00 – LongLife III, ACEA C3 VW 508.00 / 509.00 – oleje 0W-20 klasy ACEA C5/C6 VW 505.01 – starsze TDI PD |
| Interwały wymiany oleju | LongLife – 30 000 km lub 2 lata Serwis stały – 15 000 km / 12 miesięcy TSI/TDI Evo (508.00/509.00) – do 30 000 km DSG (mokre sprzęgło) – 60 000 km DSG (suche sprzęgło) – 90 000–120 000 km Haldex 4Drive – 45 000 km |
| Unikalne technologie | TSI / TDI Evo – jednostki o niskim zużyciu paliwa ACT (Active Cylinder Management) – wyłączanie cylindrów w 1.5 TSI 4Drive – napęd oparty na sprzęgle Haldex V generacji PHEV e-HYBRID – hybrydy plug-in (Leon, Tarraco) |
| Specyfikacje OEM (wybrane przykłady) | SEAT LongLife III – VW 504.00 / 507.00 (G 052 195 M4) SEAT LongLife IV – VW 508.00 / 509.00 (G 052 577 M4) DSG – G 052 182 A2, G 055 529 A2 Haldex – G 055 175 A2 Dobór oleju potwierdzany wg numeru VIN – szczególnie w modelach PHEV i 4Drive. |
| Najczęściej stosowane oleje serwisowe | Castrol EDGE LongLife III 5W-30 Motul Specific 508.00/509.00 0W-20 Shell Helix Ultra ECT C3 5W-30 Liqui Moly Top Tec 6200 0W-20 |
| Największe dokonania | Wprowadzenie sportowej submarki CUPRA Produkcja ponad 500 000 pojazdów rocznie Największy producent samochodów w Hiszpanii |
Opracowanie redakcyjne.