Lamborghini – rekomendacje olejowe i normy techniczne

Włoska marka supersamochodów należąca do Grupy Volkswagen (Audi AG). Lamborghini stosuje wysokoobrotowe jednostki V10 i V12 oraz nowe V8 twin-turbo z modelu Revuelto. Silniki te wymagają olejów klasy wyścigowej o maksymalnej odporności termicznej i minimalnej lotności. Większość specyfikacji bazuje na normach VW/Audi i Porsche, uzupełnionych o wewnętrzne testy Lamborghini Squadra Corse.

FirmaAutomobili Lamborghini S.p.A.
Rok powstania1963
HQSant’Agata Bolognese, Włochy
Kluczowe modeleHuracán EVO / Sterrato (V10), Aventador / Ultimae (V12), Revuelto (V12 Hybrid), Urus / Urus SE (V8 twin-turbo)
Rodzaje olejów silnikowychHuracán / Aventador – oleje 10W-60 lub 5W-50 o wysokiej odporności termicznej (ACEA A3/B4, API SN, VW 502.00). Rekomendacja: Motul 8100 X-Power 10W-60, Shell Helix Ultra Racing 10W-60, Castrol EDGE Supercar 10W-60. Revuelto (V12 HPEV Hybrid) – 0W-40 klasy Porsche C40 / VW 511.00 (Low SAPS, PAO-Ester), opracowany wspólnie z Shell. Urus / Urus SE – 0W-40 lub 5W-30 z aprobatą VW 511.00 / 504.00 (LongLife III, Euro 6d). Rekomendacja: Shell Helix Ultra ECT C6 0W-40, Mobil 1 ESP X3 0W-40. Wszystkie oleje muszą mieć temperaturę zapłonu >220°C i stabilność HTHS powyżej 3,5 mPa·s.
Olej do skrzyń biegówISR (Independent Shifting Rod) – w Aventadorze i Huracánie; olej Pentosin FFL-4 lub Motul DCTF, wymiana co 40 000 km. DL800 / Doppia Frizione – w Urusie i Revuelto; ATF Shell M-L12108 / ZF LifeguardFluid 8HP. Dyferencjały AWD – 75W-90 GL-5 (G 052 145 S2) lub 75W-140 dla torowych zastosowań.
Normy i aprobatyVW 511.00 / Porsche C40 – 0W-40 syntetyki dla Revuelto i Urusa. VW 504.00 / 507.00 – 5W-30 Low SAPS (dla V8 TFSI). ACEA A3/B4, API SN / SP – 10W-60 dla V10 i V12 wolnossących. Lamborghini Squadra Corse spec – wewnętrzna aprobata dla olejów torowych 10W-60.
Interwały wymiany olejuHuracán / Aventador – 10 000 km lub 12 miesięcy. Urus / Urus SE – 15 000–30 000 km (w trybie LongLife). Revuelto – 15 000 km lub 1 rok. Skrzynie ISR / DCT – 40 000 km. Dyferencjały – 60 000 km.
Unikalne technologieDry-sump lubrication – system suchych mis olejowych w V10 i V12, zapewniający stabilne ciśnienie w zakrętach. High-speed oil scavenging – szybkie odsysanie oleju z turbosprężarek (Revuelto, Urus SE). Shell PurePlus Technology – baza GTL (gas-to-liquid) stosowana fabrycznie od 2020 r. Lamborghini Thermal Efficiency Concept – kontrola temperatury oleju w zakresie 90–115°C dla maksymalnej mocy.
Specyfikacje OEM (wybrane przykłady)Motul 8100 X-Power 10W-60 – V10 / V12 (Huracán, Aventador). Shell Helix Ultra ECT C6 0W-40 – Urus, Urus SE. Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W-20 – Revuelto (hybryda). Pentosin FFL-4 / ZF LifeguardFluid 8HP – przekładnie. Oleje muszą pochodzić z listy „Lamborghini Approved Lubricants” zgodnej z VIN i rokiem modelowym.
Najczęściej stosowane oleje serwisoweMotul 8100 X-Power 10W-60 Shell Helix Ultra ECT C6 0W-40 Mobil 1 ESP X3 0W-40 Pentosin FFL-4 / ZF LifeguardFluid 8HP
Największe dokonaniaOpracowanie pierwszego na świecie V12 plug-in hybrid HPEV o mocy 1015 KM (Revuelto, 2023). Partnerstwo z Shell w programie „Lamborghini Approved Oils” (GTL 0W-40). Silniki V10 i V12 zdolne do pracy przy 8500 obr./min dzięki systemowi suchej miski olejowej.

Opracowanie redakcyjne.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com