Samochodowe normy EURO to standardy emisji spalin ustanowione przez Unię Europejską w celu ograniczenia zanieczyszczenia powietrza przez pojazdy mechaniczne. Normy te określają maksymalne dopuszczalne poziomy emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu (NOx), cząstki stałe (PM), węglowodory (HC) i tlenek węgla (CO), dla nowych pojazdów.
Historia norm EURO:
- EURO 1 (1992):
- Wprowadzenie obowiązku stosowania katalizatorów w samochodach.
- Redukcja emisji CO, HC i NOx.
- EURO 2 (1996):
- Zaostrzenie limitów emisji dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych.
- EURO 3 (2000):
- Oddzielne limity dla HC i NOx.
- Redukcja emisji z ciężkich pojazdów użytkowych.
- EURO 4 (2005):
- Znaczne obniżenie limitów emisji NOx i cząstek stałych.
- Promowanie technologii filtrów DPF (filtr cząstek stałych).
- EURO 5 (2009):
- Dalsza redukcja emisji NOx i PM dla pojazdów z silnikami Diesla.
- Wprowadzenie limitów dla emisji cząstek stałych w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem.
- EURO 6 (2014):
- Bardzo niskie limity dla NOx i PM.
- Obowiązek stosowania zaawansowanych systemów oczyszczania spalin, takich jak SCR (selektywna redukcja katalityczna) i GPF (filtr cząstek stałych dla silników benzynowych).
Obecne standardy:
- EURO 6 (2014):
- Samochody benzynowe:
- NOx: 60 mg/km.
- PM: 4,5 mg/km.
- Samochody Diesla:
- NOx: 80 mg/km.
- PM: 4,5 mg/km.
- Samochody benzynowe:
- EURO 7 (planowane na 2025 r.):
- Jeszcze bardziej rygorystyczne limity emisji dla wszystkich rodzajów pojazdów.
- Uwzględnienie emisji nie tylko z silnika, ale również z opon i hamulców.
Wpływ norm EURO na środowisko i zdrowie:
- Zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza:
- Redukcja emisji NOx, PM, HC i CO przyczyniła się do poprawy jakości powietrza w miastach.
- Ochrona zdrowia:
- Mniejsze ryzyko chorób układu oddechowego i sercowo-naczyniowego spowodowanych smogiem.
- Wpływ na emisje CO₂:
- Choć normy EURO nie regulują bezpośrednio emisji CO₂, promują bardziej efektywne technologie silnikowe, co pośrednio wpływa na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych.
Technologie wspierające spełnienie norm EURO:
- Filtry cząstek stałych (DPF/GPF):
- Usuwają cząstki stałe z emisji spalin.
- Selektywna redukcja katalityczna (SCR):
- Redukuje NOx poprzez wtrysk roztworu mocznika (AdBlue) do spalin.
- Katalizatory trójfunkcyjne:
- Oczyszczają CO, HC i NOx w pojazdach benzynowych.
- Układy recyrkulacji spalin (EGR):
- Redukują emisje NOx poprzez obniżenie temperatury spalania.
Wpływ na użytkowników pojazdów:
- Koszty:
- Wyższe ceny nowych pojazdów ze względu na zaawansowane systemy oczyszczania spalin.
- Obowiązki:
- Wprowadzanie stref niskiej emisji (LEZ) w miastach wymaga użytkowania pojazdów spełniających określone normy EURO.
- Modernizacja floty:
- Zachęty finansowe w formie dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych lub hybrydowych.