CLP a chemia warsztatowa – co trzeba wiedzieć?
W każdym warsztacie samochodowym wykorzystuje się substancje i mieszaniny chemiczne, które mogą stwarzać zagrożenie dla ludzi i środowiska. Zgodnie z rozporządzeniem CLP (WE nr 1272/2008) część z nich wymaga odpowiedniego oznakowania, zarówno na etapie użytkowania, jak i po zużyciu – w formie odpadów niebezpiecznych.
Produkty wymagające oznakowania zgodnie z CLP
- Oleje silnikowe i przekładniowe – często oznaczone piktogramami GHS08 (działanie rakotwórcze, toksyczność chroniczna) oraz GHS07.
- Płyny chłodzące – mogą zawierać glikole i substancje szkodliwe dla zdrowia (np. GHS07, H302: Działa szkodliwie po połknięciu).
- Środki do czyszczenia hamulców i karoserii – często łatwopalne (GHS02), drażniące (GHS07), a czasem żrące (GHS05).
- Kleje, uszczelniacze, aerozole – zwykle zawierają rozpuszczalniki wymagające klasyfikacji CLP.
Wszystkie ww. produkty muszą posiadać czytelną etykietę z piktogramami CLP, zwrotami H i P oraz informacją o producencie lub dostawcy.
Co z pojemnikami po zużyciu?
Puste pojemniki po substancjach chemicznych nie tracą statusu odpadu niebezpiecznego, jeśli pozostały w nich resztki produktu lub mają kontakt z substancją niebezpieczną. Dlatego należy je traktować jako odpady niebezpieczne i:
- przechowywać w oznakowanych kontenerach,
- utrzymać pierwotne etykiety lub zastąpić je odpadową wersją zgodną z CLP i wymaganiami magazynowania (rozporządzenie Dz.U. 2020 poz. 1742),
- przekazywać wyłącznie uprawnionym odbiorcom odpadów niebezpiecznych.
Dlaczego to ważne?
Prawidłowe oznakowanie chroni pracowników, ułatwia ewakuację i działania ratunkowe w razie pożaru lub wycieku oraz ogranicza ryzyko kar administracyjnych. Jest też elementem obowiązkowego nadzoru BHP i zgodności z przepisami środowiskowymi.
Autor: Redakcja Gielda-Odpadów.pl • Skontaktuj się z nami