Zużycie opon w samochodach spalinowych i elektrycznych jest znaczącym źródłem zanieczyszczenia środowiska poprzez ścier gumowy, który powstaje w wyniku ścierania się opon podczas jazdy. W miarę użytkowania opony wydzielają mikrocząstki gumy, które dostają się do powietrza, gleby oraz wód, przyczyniając się do zanieczyszczenia ekosystemów. Problem ten jest szczególnie widoczny w samochodach elektrycznych, które ze względu na specyficzne właściwości mogą generować większe zużycie opon.
Przyczyny większego zużycia opon w samochodach elektrycznych
- Większa masa pojazdu – Samochody elektryczne są zazwyczaj cięższe od spalinowych ze względu na masę akumulatorów. Większa waga sprawia, że opony są bardziej obciążone, co prowadzi do ich szybszego zużycia oraz emisji większej ilości cząstek gumy.
- Silne przyspieszenie i hamowanie – Samochody elektryczne, dzięki swoim silnikom o dużym momencie obrotowym, mogą przyspieszać szybciej niż tradycyjne pojazdy spalinowe. To dynamiczne przyspieszanie oraz intensywne hamowanie mogą zwiększać tarcie między oponami a nawierzchnią, co prowadzi do większej produkcji ścieru gumowego.
- Regeneracyjne hamowanie – System regeneracyjnego hamowania, stosowany w autach elektrycznych, również wpływa na zużycie opon, ponieważ zmienia sposób, w jaki pojazd zwalnia. Choć częściowo zmniejsza zużycie hamulców, może przyczyniać się do innego rozkładu obciążenia opon.
Wpływ ścieru gumowego na środowisko
Ścier gumowy składa się z mikroplastików, które dostają się do powietrza, wód gruntowych i zbiorników wodnych, a następnie przedostają się do ekosystemów. W glebie oraz wodzie ścier gumowy wpływa na zdrowie organizmów wodnych i może być szkodliwy dla roślin oraz zwierząt. Mikrocząstki gumy zanieczyszczają również powietrze, co może mieć negatywny wpływ na zdrowie ludzi, zwłaszcza w obszarach miejskich i przy intensywnie uczęszczanych drogach.
Możliwe działania na rzecz ograniczenia zanieczyszczenia ścierem gumowym
- Opony o niskim współczynniku zużycia – Producenci opon rozwijają technologie pozwalające na stworzenie bardziej wytrzymałych opon, które generują mniej ścieru gumowego, co może pomóc zmniejszyć zanieczyszczenie.
- Systemy filtracyjne – Wprowadzane są prototypy systemów filtracyjnych montowanych w pobliżu kół, które mają wychwytywać ścier gumowy bezpośrednio przy jego powstawaniu. Tego typu technologie mogą w przyszłości pomóc w minimalizacji emisji mikrocząstek gumy.
- Dostosowanie stylu jazdy – Zmiana stylu jazdy na bardziej płynny, unikający gwałtownych przyspieszeń i hamowań, może zmniejszyć ilość ścieru powstającego na skutek jazdy, zwłaszcza w przypadku pojazdów elektrycznych.
Chociaż pojazdy elektryczne przyczyniają się do redukcji emisji spalin, ich wpływ na środowisko z perspektywy zużycia opon i mikrocząstek gumy pozostaje wyzwaniem.