Czwarty cel zrównoważonego rozwoju ONZ (SDG 4) skupia się na zapewnieniu wszystkim ludziom dostępu do sprawiedliwej i wysokiej jakości edukacji oraz promowaniu możliwości uczenia się przez całe życie. Realizacja tego celu jest kluczowa dla eliminacji nierówności społecznych, walki z ubóstwem i budowania zrównoważonych społeczeństw.
Równy dostęp do nauki
Dobra jakość edukacji oznacza zapewnienie równego dostępu do nauki zarówno dzieciom, młodzieży, jak i dorosłym, niezależnie od ich płci, pochodzenia czy statusu społecznego. Kluczowe jest również inwestowanie w rozwój nauczycieli, infrastruktury edukacyjnej oraz nowoczesnych technologii, które wspierają procesy uczenia się.
Realizacja SDG 4 w Polsce i Niemczech
Kraje członkowskie realizują poszczególne cele na swój sposób. Polski rząd wprowadził np. program ,,Laboratorium edukacji’’, który wspiera szkoły podstawowe w wyposażaniu pracowni w nowoczesne technologie (drukarki 3D, roboty edukacyjne czy mikrokontrolery). W Polsce funkcjonują także programy stypendialne (np. „Diamentowy Grant”) czy wsparcie dla dzieci z rodzin o niskich dochodach. Celem jest zapewnienie dostępu do lepszych warunków nauki. Polska stawia także na rozwój edukacji włączającej. Umożliwia to dzieciom z niepełnosprawnościami uczestnictwo w edukacji w szkołach ogólnodostępnych, poprzez dostosowanie infrastruktury i metod nauczania.
Niemcy również stawiają na modernizację infrastruktury szkolnej. Wyposażają szkoły w sprzęt komputerowy, szybki internet oraz rozwój umiejętności cyfrowych wśród uczniów i nauczycieli. Są liderem w kształceniu zawodowym. Łączą naukę teoretyczną w szkołach z praktyczną nauką zawodu w firmach. Taki system pozwala młodym ludziom zdobywać umiejętności potrzebne na rynku pracy. Niemcy wdrażają także programy edukacyjne wspierające integrację dzieci migrantów i uchodźców (kursy językowe, doradztwo edukacyjne i pomoc w adaptacji do niemieckiego systemu edukacji).
W ramach SDG 4 ONZ stawia za cel m.in. znaczące zwiększenie liczby młodych ludzi i dorosłych z umiejętnościami niezbędnymi do zatrudnienia, przedsiębiorczości i dalszego rozwoju zawodowego do 2030 r.