2025-11-09

Solaris Bus & Coach – wdrożenie Dyrektywy 2014/30/UE o kompatybilności elektromagnetycznej

Przykład skutecznego wdrożenia wymogów EMC w projektowaniu i homologacji pojazdów elektrycznych, potwierdzający wysokie standardy bezpieczeństwa elektromagnetycznego w polskim przemyśle motoryzacyjnym.

Podstawa prawna:
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej (EMC Directive).

Zakres wdrożenia:
Solaris Bus & Coach wdrożył dyrektywę EMC w procesie projektowania, badań i certyfikacji swoich pojazdów elektrycznych, w tym modeli Solaris Urbino Electric i Solaris Trollino. Kluczowe elementy wdrożenia obejmują:

  • pełne testy emisji i odporności elektromagnetycznej zgodnie z normami EN 12895 i UNECE R10.06,
  • opracowanie procedur wewnętrznej weryfikacji zgodności EMC w procesie produkcyjnym,
  • współpracę z akredytowanymi laboratoriami badawczymi (PIMOT, TÜV Rheinland, DEKRA),
  • wprowadzenie zautomatyzowanych pomiarów zakłóceń radiowych w testach końcowych każdej serii autobusów.

Rezultaty wdrożenia:

  • w 2024 r. Solaris uzyskał pełną homologację EMC dla wszystkich modeli elektrycznych i wodorowych,
  • redukcja emisji zakłóceń elektromagnetycznych o średnio 40% w porównaniu do norm z 2018 r.,
  • poprawa odporności systemów elektronicznych na pola magnetyczne i przepięcia,
  • wzrost bezpieczeństwa pracy kierowców i systemów asysty jazdy.

System jakości i zgodności:
Solaris wprowadził system zarządzania jakością w zakresie EMC zgodny z ISO/IEC 17025 i ISO 9001, obejmujący:

  • śledzenie komponentów EMC od dostawców w ramach deklaracji zgodności UE,
  • ciągły monitoring emisji radiowych w pojazdach testowych,
  • wewnętrzne audyty produkcyjne dla modułów sterujących, baterii i przetwornic wysokiego napięcia.

Znaczenie wdrożenia:
Dostosowanie do Dyrektywy 2014/30/UE pozwoliło Solarisowi na eksport autobusów elektrycznych do ponad 30 krajów UE i EFTA bez konieczności dodatkowej certyfikacji krajowej. Firma stała się również wzorem wdrożenia zintegrowanego systemu bezpieczeństwa elektromagnetycznego w transporcie publicznym.

Korzyści środowiskowe i technologiczne:

  • zminimalizowanie zakłóceń sygnałów GPS i systemów komunikacji flotowej,
  • poprawa efektywności pracy systemów rekuperacji energii,
  • zwiększenie trwałości baterii dzięki ograniczeniu przepięć indukcyjnych.

Wnioski:
Wdrożenie dyrektywy EMC przez Solaris Bus & Coach to przykład, jak odpowiedzialne podejście do zgodności technicznej i bezpieczeństwa elektromagnetycznego wspiera rozwój nowoczesnego, zrównoważonego transportu w Unii Europejskiej. Opracowanie redakcyjne.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com