BDO, czyli Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, to kompleksowy system elektroniczny nadzorujący gospodarkę odpadami w Polsce. Składa się z wielu zintegrowanych modułów. Poniżej prezentujemy najważniejsze z nich:
1. Rejestr BDO
2. Moduł ewidencji odpadów
To główny element operacyjny systemu BDO, który umożliwia tworzenie i zarządzanie:
- Kartami przekazania odpadów (KPO),
- Kartami ewidencji odpadów (KEO),
- informacjami o magazynowaniu, przetwarzaniu i transporcie odpadów.
3. Moduł produktów i opakowań
4. Moduł sprawozdawczości
Służy do corocznego raportowania danych m.in. o:
- wytwarzanych i zagospodarowanych odpadach,
- poziomach recyklingu i odzysku,
- produktach objętych systemem ROP.
5. Moduł transportu odpadów
Umożliwia rejestrowanie i potwierdzanie przewozów odpadów. Dzięki integracji z kartami KPO umożliwia pełny nadzór nad przemieszczaniem się odpadów.
6. Wyszukiwarka publiczna
Umożliwia każdemu użytkownikowi sprawdzenie danych podmiotów wpisanych do rejestru BDO, m.in. po numerze BDO, nazwie firmy czy NIP.
7. Moduł administratora
Przeznaczony dla pracowników urzędów marszałkowskich. Umożliwia weryfikację i zatwierdzanie danych rejestrowych oraz kontrolę nad całym systemem.
BDO to nie tylko obowiązek, ale również narzędzie usprawniające i porządkujące gospodarkę odpadami w firmie. Właściwe zrozumienie podziału systemu to pierwszy krok do jego sprawnego wykorzystania.