ILSAC (International Lubricant Standardization and Approval Committee) to organizacja powołana przez japońskie i północnoamerykańskie stowarzyszenia producentów samochodów – JAMA oraz AAMA (obecnie część Auto Alliance). Celem ILSAC jest opracowanie wspólnych, międzynarodowych norm jakości olejów silnikowych dla silników benzynowych.
Normy ILSAC bazują bezpośrednio na klasyfikacji API (American Petroleum Institute), ale zawierają dodatkowe wymagania dotyczące m.in. oszczędności paliwa i kompatybilności z nowoczesnymi układami oczyszczania spalin, takimi jak TWC (katalizatory trójdrożne) i GPF (filtry cząstek stałych dla benzyny).
Specyfikacje ILSAC obowiązują przede wszystkim w Ameryce Północnej i Azji, ale coraz częściej stosowane są również w Europie – zwłaszcza w przypadku samochodów japońskich i amerykańskich.
Obecnie aktualną normą ILSAC jest kategoria GF-6, wprowadzona w maju 2020 roku. Zastąpiła ona wcześniejszą kategorię GF-5 i została podzielona na dwa warianty: GF-6A oraz GF-6B.
ILSAC GF-6A jest zgodna z API SP i zastępuje GF-5. Jest przeznaczona do stosowania w istniejących klasach lepkości SAE, takich jak 0W-20, 5W-20, 5W-30 i 10W-30. Oleje te zapewniają lepszą ochronę przed zużyciem łańcucha rozrządu, utlenianiem, osadami w tłokach oraz zjawiskiem LSPI (przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach).
ILSAC GF-6B została wprowadzona jako nowy standard dla olejów o bardzo niskiej lepkości – konkretnie SAE 0W-16. Nie jest kompatybilna wstecznie z poprzednimi normami i dotyczy tylko nowoczesnych silników zaprojektowanych do pracy na ultrarzadkich olejach.
Warto podkreślić, że wszystkie oleje spełniające normy ILSAC muszą również przejść rygorystyczne testy na efektywność paliwową, odporność na odparowanie (test NOACK), kompatybilność z uszczelkami i utrzymanie czystości silnika.
Oleje zgodne z ILSAC oznaczane są charakterystycznym symbolem „Starburst” (gwiazda) lub „Shield” (tarcza – w przypadku GF-6B), które są znakiem zgodności z wymaganiami producentów OEM z Ameryki Północnej i Japonii.
Normy ILSAC są szczególnie ważne w kontekście silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem, gdzie kluczowe są właściwości przeciw-LSPI, ochrona tłoków, a także trwałość katalizatorów trójdrożnych.
W Europie normy ILSAC nie zastępują ACEA, ale często funkcjonują równolegle – wiele nowoczesnych olejów spełnia jednocześnie normy API SP, ILSAC GF-6 i ACEA C5.
Aktualna lista norm ILSAC:
- GF-1 – wprowadzona w 1996 roku (już nieaktualna)
- GF-2 – od 1997, poprawa czystości silnika
- GF-3 – od 2001, poprawa odporności na utlenianie
- GF-4 – od 2004, wymagania emisji spalin
- GF-5 – od 2010, wsparcie dla silników turbo i kompatybilność z biopaliwami
- GF-6A – od 2020, zaawansowana ochrona, zgodność z API SP
- GF-6B – od 2020, wyłącznie dla SAE 0W-16, niższe opory i emisje
ILSAC to jedna z kluczowych klasyfikacji dla producentów samochodów i olejów silnikowych, którzy dążą do optymalizacji zużycia paliwa, ograniczenia emisji oraz przedłużenia żywotności jednostek napędowych. Choć mniej znana w Europie niż ACEA, odgrywa coraz większą rolę w świecie globalnej motoryzacji.