1. Kontrola koloru płynu chłodniczego
- Oznaki zużycia:
- Zmiana koloru na ciemny, brunatny, mleczny lub mętny.
- Obecność osadów lub widocznych zanieczyszczeń.
- Działanie: Jeżeli płyn zmienił kolor, oznacza to degradację składników, zanieczyszczenie lub korozję w układzie chłodzenia – konieczna wymiana.
2. Zapach płynu
- Oznaki zużycia:
- Płyn ma spaleniznę lub nieprzyjemny, chemiczny zapach.
- Działanie: Taki zapach może wskazywać na przegrzanie płynu lub jego degradację chemiczną.
3. Pomiar pH płynu chłodniczego
- Jak sprawdzić: Użyj testera pH lub specjalnych pasków testowych.
- Norma: pH płynu chłodniczego powinno wynosić 7,5–10,5.
- Oznaki zużycia: Spadek poniżej 7 oznacza, że płyn stał się kwaśny i może przyczyniać się do korozji metalowych elementów układu chłodzenia.
4. Pomiar temperatury zamarzania i wrzenia
- Jak sprawdzić: Użyj areometru lub refraktometru do pomiaru koncentracji glikolu w płynie.
- Norma: Temperatura zamarzania powinna wynosić około -37°C, a wrzenia około +107°C.
- Oznaki zużycia: Jeśli wartości odbiegają od normy, płyn stracił swoje właściwości ochronne.
5. Obecność zanieczyszczeń mechanicznych
- Oznaki zużycia:
- Widoczne drobinki rdzy, osady mineralne lub oleiste plamy na powierzchni.
- Działanie: Takie zanieczyszczenia świadczą o problemach w układzie chłodzenia, takich jak korozja, nieszczelności lub zanieczyszczenie innymi płynami (np. olejem).
6. Kontrola w warsztacie samochodowym
- Profesjonalna diagnostyka:
- Mechanik może przeprowadzić dokładne badanie stanu płynu za pomocą specjalistycznych urządzeń.
- Wskazanie: Regularny serwis pozwala zidentyfikować konieczność wymiany płynu, zanim dojdzie do poważnych uszkodzeń układu chłodzenia.
7. Regularny harmonogram wymiany
- Nawet jeśli płyn wydaje się być w dobrym stanie, należy wymieniać go regularnie:
- IAT (Inorganic Additive Technology): Co 2–3 lata.
- OAT (Organic Acid Technology): Co 5 lat.
- HOAT (Hybrid Organic Acid Technology): Co 5 lat lub zgodnie z zaleceniami producenta.
- Jeśli producent samochodu nie podaje konkretnych zaleceń, warto trzymać się powyższych wytycznych.
Podsumowanie
Płyn chłodniczy należy wymienić, jeśli zauważysz zmiany w kolorze, zapachu, pH lub zanieczyszczenia. Regularna kontrola i wymiana płynu zapobiegają awariom układu chłodzenia i wydłużają żywotność silnika. Jeśli nie masz pewności co do stanu płynu, skonsultuj się z mechanikiem lub wykonaj odpowiednie testy diagnostyczne.