Starzenie akumulatora

przez | 6 listopada, 2024

Starzenie się akumulatora samochodowego i jego spadek zdolności do magazynowania prądu są wynikiem kilku kluczowych procesów chemicznych i fizycznych. Akumulator ołowiowo-kwasowy, najczęściej stosowany w samochodach, działa na zasadzie reakcji elektrochemicznych zachodzących między ołowiem, dwutlenkiem ołowiu i kwasem siarkowym. Oto główne procesy, które prowadzą do jego starzenia:

1. Siarczanowanie (sulfacja) płyt ołowiowych

  • Siarczanowanie jest jednym z najczęstszych powodów starzenia się akumulatorów. Podczas rozładowywania akumulatora ołów (Pb) i dwutlenek ołowiu (PbO₂) reagują z kwasem siarkowym (H₂SO₄), tworząc siarczan ołowiu (PbSO₄).
  • Gdy akumulator pozostaje w stanie rozładowanym przez dłuższy czas, siarczan ołowiu staje się krystaliczny i trudniejszy do usunięcia podczas ładowania. Powoduje to zmniejszenie powierzchni aktywnej płyt i utratę zdolności do magazynowania energii, co prowadzi do mniejszej pojemności akumulatora.

2. Korozja płyt

  • Płyty ołowiowe, zwłaszcza dodatnia płyta z dwutlenku ołowiu, ulegają korozji w kontakcie z kwasem siarkowym. W wyniku tej reakcji korozja stopniowo niszczy strukturę płyt, co może prowadzić do ich osłabienia, pęknięcia lub rozpadu.
  • Proces ten jest szczególnie przyspieszony w wysokich temperaturach, co sprawia, że akumulatory starzeją się szybciej w cieplejszym klimacie.

3. Straty masy czynnej

  • Masa czynna na płytach ołowiowych, odpowiedzialna za przechowywanie i uwalnianie energii, może z czasem ulec degradacji lub odpadać z powierzchni płyt. Wibracje, cykliczne ładowanie i rozładowywanie, a także korozja przyczyniają się do tego procesu.
  • Kiedy masa czynna odpada, akumulator traci część swojej zdolności do przechowywania ładunku, co prowadzi do zmniejszenia pojemności i szybszego rozładowywania.

4. Zwarcia między płytami

  • Pomiędzy płytami dodatnią a ujemną mogą z czasem pojawiać się osady, które tworzą mostki przewodzące, prowadzące do zwarcia wewnętrznego. Powoduje to utratę napięcia i zdolności akumulatora do przechowywania energii.
  • Zwarcia te mogą powstawać na skutek gromadzenia się osadów siarczanowych lub fragmentów masy czynnej na dnie akumulatora.

5. Samorozładowanie

  • Akumulatory ołowiowe mają tendencję do powolnego samorozładowywania się, nawet gdy nie są używane. Wraz z wiekiem ten proces się nasila, co prowadzi do szybszego rozładowywania, szczególnie w chłodniejszych warunkach, gdzie aktywność chemiczna jest obniżona.
  • Samorozładowanie spowodowane jest reakcjami bocznymi i może przyspieszać przy zanieczyszczeniu elektrolitu.

6. Parowanie i ubytek elektrolitu

  • W trakcie eksploatacji, szczególnie podczas ładowania, część wody w kwasie siarkowym może odparować, co powoduje spadek poziomu elektrolitu. W przypadku akumulatorów niewymagających konserwacji proces ten jest minimalizowany, ale mimo to może prowadzić do obniżenia wydajności.
  • Niedobór elektrolitu sprawia, że płyty ołowiowe są częściowo odkryte, co przyczynia się do degradacji ich struktury i zmniejszenia zdolności przechowywania energii.

Podsumowanie

Procesy takie jak siarczanowanie, korozja płyt, odpady masy czynnej, zwarcia między płytami i ubytki elektrolitu przyczyniają się do starzenia się akumulatora samochodowego. Choć nieuniknione, starzenie można opóźnić przez regularne doładowywanie akumulatora, unikanie głębokiego rozładowania, oraz stosowanie się do zaleceń producenta dotyczących konserwacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *