O ile szybciej zużywają się opony w samochodzie elektrycznym w porównaniu do spalinowego? Wpływ momentu obrotowego, hamowania i wagi pojazdu
W miarę jak samochody elektryczne (EV) zdobywają popularność, pojawiają się pytania dotyczące ich długofalowego wpływu na środowisko i koszty eksploatacji. Jednym z obszarów, który różni się między pojazdami elektrycznymi a spalinowymi, jest zużycie opon. Samochody elektryczne mają kilka cech, które mogą przyspieszać zużycie opon – w tym większy moment obrotowy, szybsze przyspieszenie i wyższa masa pojazdu.
1. Moment obrotowy i przyspieszenie
Jedną z kluczowych różnic między samochodami elektrycznymi a spalinowymi jest dostępność momentu obrotowego. W samochodach elektrycznych moment obrotowy jest natychmiastowy – maksymalna moc jest dostępna natychmiast po naciśnięciu pedału przyspieszenia, co prowadzi do gwałtowniejszego startu. Oznacza to, że opony w EV są poddawane wyższemu obciążeniu przy przyspieszaniu, co przyspiesza ich zużycie.
2. Wyższa masa pojazdu
Baterie, które napędzają samochody elektryczne, są znacznie cięższe niż komponenty układu napędowego w samochodach spalinowych, co sprawia, że masa pojazdu elektrycznego może być o 10-20% wyższa. Większa masa oznacza, że opony są poddawane większemu naciskowi, zwłaszcza przy przyspieszaniu, hamowaniu i skręcaniu. Większy ciężar powoduje też większe zużycie bieżnika, ponieważ nacisk na powierzchnię styku z jezdnią jest większy.
3. Hamowanie rekuperacyjne
Samochody elektryczne wyposażone są w systemy hamowania rekuperacyjnego, które pozwalają odzyskiwać energię podczas hamowania i wykorzystywać ją do ładowania baterii. Hamowanie rekuperacyjne angażuje silnik elektryczny zamiast standardowych hamulców mechanicznych, co zmniejsza zużycie klocków hamulcowych, ale przenosi część obciążenia na opony. Przy gwałtownym wytracaniu prędkości większy nacisk kładzie się na opony, co przyczynia się do ich szybszego zużycia.
4. Szacowana różnica w zużyciu opon
Według różnych badań, opony w samochodach elektrycznych mogą zużywać się nawet 20-30% szybciej niż w pojazdach spalinowych. Różnica ta zależy jednak od stylu jazdy, rodzaju pojazdu i jakości opon. Kierowcy, którzy wykorzystują pełny potencjał momentu obrotowego w EV oraz często przyspieszają i hamują dynamicznie, mogą zauważyć szybsze zużycie opon.
Jakie opony są najlepsze dla samochodów elektrycznych?
W odpowiedzi na te wyzwania producenci zaczęli opracowywać specjalne opony przeznaczone dla samochodów elektrycznych. Są one wykonane z bardziej wytrzymałych materiałów i zaprojektowane tak, aby radzić sobie z większym obciążeniem oraz momentem obrotowym. Charakteryzują się wzmocnioną konstrukcją, większą odpornością na ścieranie i cichszą pracą, co ma znaczenie, ponieważ samochody elektryczne generują mniej hałasu mechanicznego.
Podsumowanie
Opony w samochodach elektrycznych zużywają się szybciej ze względu na natychmiastowy moment obrotowy, wyższą masę i hamowanie rekuperacyjne. Szacuje się, że różnica w zużyciu opon między pojazdami elektrycznymi a spalinowymi może wynosić nawet 20-30%. Wybór odpowiednich opon, opracowanych specjalnie dla samochodów elektrycznych, może jednak zmniejszyć tę różnicę, pozwalając kierowcom na dłuższe i bardziej ekologiczne użytkowanie.