Konwencja MARPOL (Międzynarodowa Konwencja o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu Morza przez Statki)

przez | 4 listopada, 2024

Konwencja MARPOL (Międzynarodowa Konwencja o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu Morza przez Statki) to kluczowy dokument, który ustanawia obowiązki armatorów w zakresie ochrony środowiska morskiego. W odniesieniu do wód balastowych i zęzowych, konwencja MARPOL nakłada szczególne wymagania, aby zapobiec zanieczyszczeniom spowodowanym działalnością statków.

Obowiązki armatorów w stosunku do wód zęzowych

Wody zęzowe, które mogą zawierać substancje ropopochodne i inne zanieczyszczenia chemiczne, są regulowane przez Załącznik I konwencji MARPOL, dotyczący zapobiegania zanieczyszczeniom olejami.

  1. Oczyszczanie wód zęzowych przed zrzutem:
  • Wody zęzowe muszą zostać oczyszczone w separatorach ropy i wody przed zrzutem do morza, aby zmniejszyć ilość substancji ropopochodnych.
  • Dopuszczalne stężenie oleju po oczyszczeniu nie może przekraczać 15 ppm (części na milion) i musi być potwierdzone przez tzw. wskaźnik zawartości oleju (Oil Content Meter).
  1. Zakaz zrzutu w strefach specjalnych:
  • Wody zęzowe nie mogą być zrzucane w strefach specjalnych, takich jak Morze Bałtyckie, Morze Śródziemne, Morze Północne i inne obszary chronione, gdzie obowiązują surowsze przepisy dotyczące ochrony środowiska.
  1. Prowadzenie dziennika operacji zęzowych:
  • Armatorzy są zobowiązani do prowadzenia Dziennika Olejowego, w którym odnotowuje się wszystkie operacje związane z wodami zęzowymi, w tym ich zbieranie, oczyszczanie i zrzut. Dziennik musi być dostępny podczas kontroli.
  1. Utylizacja w portach:
  • Wody zęzowe mogą być oddane do specjalnych punktów utylizacji w portach, które zapewniają bezpieczne i legalne przetwarzanie wód zęzowych. Porty mają obowiązek oferować odpowiednią infrastrukturę, umożliwiającą statkom bezpieczne pozbywanie się zanieczyszczonych wód.

Obowiązki armatorów w stosunku do wód balastowych

Wody balastowe są regulowane przez Załącznik IV oraz specjalnie przez Konwencję o zarządzaniu wodami balastowymi (BWM Convention), która jest powiązana z celami konwencji MARPOL i szczegółowo opisuje obowiązki zarządzania wodami balastowymi.

  1. Wymiana wód balastowych na pełnym morzu:
  • Statki muszą przeprowadzać wymianę wód balastowych na pełnym morzu, z dala od wybrzeży, aby zapobiec przedostawaniu się obcych gatunków do ekosystemów przybrzeżnych. Wymiana powinna odbywać się w odległości co najmniej 200 mil morskich od najbliższego brzegu na głębokości co najmniej 200 metrów.
  1. Stosowanie systemów uzdatniania wód balastowych:
  • Armatorzy są zobowiązani do zainstalowania systemów uzdatniania wód balastowych, które eliminują lub neutralizują organizmy i mikroorganizmy w wodzie. Systemy te muszą być certyfikowane i zgodne z wytycznymi IMO.
  1. Prowadzenie Dziennika Wód Balastowych:
  • Każda operacja związana z wodami balastowymi, w tym ich pobór, wymiana i zrzut, musi być dokumentowana w Dzienniku Wód Balastowych. Dziennik ten jest sprawdzany podczas inspekcji, aby upewnić się, że operacje były zgodne z przepisami.
  1. Posiadanie Planu Zarządzania Wodami Balastowymi:
  • Każdy statek jest zobowiązany do posiadania Planu Zarządzania Wodami Balastowymi, który opisuje procedury i metody stosowane przez statek w celu zgodności z przepisami. Plan ten musi być zatwierdzony przez właściwe organy morskie i stanowi wytyczne dla załogi.
  1. Inspekcje i certyfikaty zgodności:
  • Statki muszą regularnie przechodzić inspekcje, aby uzyskać certyfikaty zgodności potwierdzające, że ich systemy zarządzania wodami balastowymi są zgodne z przepisami. W przypadku braku certyfikacji statki mogą zostać zatrzymane w portach, a armatorzy mogą być narażeni na kary.

Podsumowanie

Konwencja MARPOL nakłada surowe obowiązki na armatorów w celu ochrony środowiska morskiego. Zarówno wody zęzowe, jak i balastowe muszą być odpowiednio zarządzane, aby zapobiec zanieczyszczeniom i wprowadzaniu inwazyjnych gatunków do lokalnych ekosystemów. Przestrzeganie wymogów konwencji, takich jak stosowanie systemów oczyszczania, prowadzenie odpowiedniej dokumentacji oraz posiadanie planów zarządzania, jest kluczowe dla ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju sektora morskiego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *