Ilość Końskiego Nawozu i Moczu na Ulicach Gdańska Gdyby W 2023 Roku Komunikacja Miejska Była Realizowana Tramwajami Konnymi
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie, jak wyglądałaby komunikacja miejska w dużym mieście, gdyby opierała się na tramwajach konnych, tak jak to miało miejsce ponad sto lat temu. Aby lepiej zrozumieć, z jak dużym wyzwaniem wiązałoby się funkcjonowanie takiego systemu w 2023 roku, warto przyjrzeć się skali ilości odpadów produkowanych przez konie, które byłyby odpowiedzialne za przewóz pasażerów w Gdańsku.
Liczba Konieczna do Obsługi Komunikacji Miejskiej
Z danych wynika, że każdego dnia w Gdańsku z komunikacji miejskiej korzysta około 405 tysięcy pasażerów. Przy założeniu, że tramwaj konny mógłby przewieźć średnio 20 pasażerów na jeden kurs, a każdy koń mógłby wykonać 8 kursów dziennie, liczba tramwajów konnych potrzebna do obsługi pasażerów wyniosłaby około 2250. Zakładając, że jeden tramwaj wymagałby przeciętnie dwóch koni, łącznie potrzebnych byłoby około 13 500 koni do obsługi dziennego ruchu komunikacyjnego w mieście.
Ilość Końskiego Nawozu na Ulicach
Każdy koń produkuje przeciętnie około 15 kg nawozu dziennie. Przy liczbie 13 500 koni oznacza to:
[
13\,500 \, \text{koni} \times 15 \, \text{kg} = 202\,500 \, \text{kg} = 202,5 \, \text{ton końskiego nawozu dziennie}
]
Oznacza to, że codziennie na ulicach Gdańska pojawiłoby się ponad 200 ton końskiego nawozu. Taka ilość nie tylko wymagałaby intensywnej pracy służb porządkowych, ale również odpowiedniego planu zarządzania odpadami, aby uniknąć problemów z higieną i komfortem życia mieszkańców.
Transport Owsa dla Koni
Konie wykorzystywane do przewozu pasażerów muszą być również odpowiednio karmione. Przeciętny koń potrzebuje około 5 kg owsa dziennie, co przy 13 500 koniach daje:
[
13\,500 \, \text{koni} \times 5 \, \text{kg} = 67\,500 \, \text{kg} = 67,5 \, \text{ton owsa dziennie}
]
Aby dostarczyć owies, potrzebnych byłoby około 68 wozów dziennie, z których każdy byłby ciągnięty przez kolejnego konia. Te dodatkowe konie również produkują nawóz, co oznacza dodatkowe 1,02 tony końskiego nawozu dziennie.
Ilość Końskiego Moczu
Koń produkuje średnio około 8,5 litra moczu dziennie. Przy liczbie 13 500 koni, codzienna produkcja moczu wyniosłaby:
[
13\,500 \, \text{koni} \times 8,5 \, \text{litra} = 114\,750 \, \text{litrów moczu dziennie}
]
Dodając konie ciągnące wozy z owsem (68 koni) oraz konie przeznaczone do wywozu nawozu (204 konie), otrzymujemy całkowitą liczbę 13 772 koni, co zwiększa dzienną produkcję moczu do 117 062 litrów.
Wywóz Nawozu i Moczu
Taka ilość końskiego nawozu i moczu musiałaby być codziennie usuwana z miasta. Aby przetransportować 202,5 tony nawozu, potrzebne byłyby wozy, z których każdy przewoziłby 1 tonę nawozu. Wymagałoby to około 204 kursów dziennie i dodatkowych 204 koni. Te konie również produkują nawóz, dodając około 3,06 tony odpadów dziennie. W rezultacie liczba koni potrzebnych do wywozu odpadów wzrosłaby, tworząc efekt „samopowielania”.
Podobnie dla wywozu moczu, konieczne byłoby około 118 wozów, z których każdy przewoziłby 1000 litrów.
Wnioski
Przy założeniu, że w 2023 roku komunikacja miejska w Gdańsku byłaby realizowana za pomocą tramwajów konnych, miasto musiałoby codziennie radzić sobie z:
- Ponad 200 tonami końskiego nawozu dziennie, plus dodatkowe odpady od koni zaangażowanych w transport owsa i wywóz nawozu.
- Ponad 117 tysiącami litrów końskiego moczu dziennie.
Skala odpadów produkowanych przez konie pokazuje, że dawny system tramwajów konnych, choć kiedyś popularny, obecnie byłby wyzwaniem ekologicznym i logistycznym dla nowoczesnego miasta.