Obowiązki posiadacza oleju odpadowego w systemie SENT
System SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu) to system monitorowania przewozu towarów wrażliwych, takich jak oleje odpadowe, mający na celu kontrolę nad ich przemieszczaniem i obrotem w Polsce. SENT dotyczy transportu odpadów niebezpiecznych, a także zapewnia zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. Poniżej przedstawiono kluczowe obowiązki posiadacza oleju odpadowego z punktu widzenia systemu SENT.
1. Zgłoszenie transportu oleju odpadowego do systemu SENT
- Obowiązek zgłoszenia przewozu: Przed rozpoczęciem przewozu oleju odpadowego posiadacz musi zgłosić transport do systemu SENT. Zgłoszenie powinno zawierać szczegółowe informacje o towarze, ilości, trasie przewozu oraz danych nadawcy i odbiorcy.
- Przypisanie numeru referencyjnego: Po dokonaniu zgłoszenia system SENT generuje unikalny numer referencyjny, który należy przypisać do transportu. Numer ten musi być przekazany przewoźnikowi oraz odbiorcy oleju odpadowego.
2. Aktualizacja danych o przewozie
- Zgłaszanie zmian w trasie lub czasie przewozu: W przypadku zmiany trasy lub czasu przewozu, posiadacz jest zobowiązany do zaktualizowania zgłoszenia w systemie SENT. Jest to szczególnie ważne przy transportach wieloetapowych lub z możliwością opóźnień.
- Aktualizacja danych o odbiorcy lub przewoźniku: Jeśli nastąpi zmiana odbiorcy lub przewoźnika oleju odpadowego, posiadacz musi zaktualizować zgłoszenie, podając nowe dane w systemie SENT.
3. Przekazanie numeru referencyjnego przewoźnikowi
- Numer referencyjny dla przewoźnika: Posiadacz oleju odpadowego ma obowiązek przekazać przewoźnikowi numer referencyjny SENT przed rozpoczęciem transportu. Przewoźnik musi mieć ten numer przy sobie, aby móc go przedstawić podczas kontroli drogowej.
- Dostępność numeru referencyjnego dla służb kontrolnych: Numer referencyjny musi być dostępny dla służb kontrolnych, takich jak Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) oraz Krajowa Administracja Skarbowa (KAS), które mogą monitorować przewóz oleju odpadowego.
4. Monitorowanie realizacji transportu
- Sprawdzenie dostarczenia odpadów: Posiadacz oleju odpadowego musi monitorować przebieg transportu oraz potwierdzić dostarczenie oleju do uprawnionego odbiorcy.
- Zakończenie zgłoszenia: Po dotarciu transportu do odbiorcy należy zamknąć zgłoszenie w systemie SENT, co potwierdza zakończenie przewozu i przekazanie odpadu.
5. Współpraca z organami kontrolnymi
- Kontrola SENT przez ITD i KAS: Posiadacz oleju odpadowego jest zobowiązany do współpracy z organami kontrolnymi w zakresie dostępu do dokumentacji i informacji o transporcie w systemie SENT.
- Dokumentacja przewozu: Posiadacz musi posiadać pełną dokumentację transportu, która zawiera numer referencyjny SENT oraz inne wymagane informacje na temat przewozu i odbiorcy.
6. Kary za nieprzestrzeganie obowiązków SENT
- Kary za brak zgłoszenia lub błędy w zgłoszeniu: Za brak zgłoszenia transportu w systemie SENT, nieaktualizowanie informacji lub błędne dane grożą kary finansowe.
- Odpowiedzialność administracyjna i karna: W przypadku poważnych naruszeń przepisów SENT, posiadacz oleju odpadowego może być pociągnięty do odpowiedzialności administracyjnej, a nawet karnej, jeśli naruszenie będzie miało wpływ na środowisko.
Podsumowanie
System SENT nakłada na posiadacza oleju odpadowego obowiązek zgłaszania, aktualizowania i monitorowania przewozu oleju odpadowego oraz zapewnia kontrolę nad obrotem i bezpieczeństwem transportu tego rodzaju odpadów. Przestrzeganie wymogów SENT umożliwia efektywne śledzenie transportu i minimalizuje ryzyko nielegalnego obrotu lub niewłaściwego postępowania z odpadami.