Akt prawny: Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. (Dz.U. 2016 poz. 138)
Co to jest Program Zapobiegania Awariom?
Program Zapobiegania Awariom (PZA) to dokument wymagany od zakładów o zwiększonym ryzyku (ZZR) wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, sporządzany w celu identyfikacji i ograniczenia zagrożeń związanych z substancjami niebezpiecznymi. Obowiązek ten wynika z przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska oraz z tzw. dyrektywy Seveso III.
Zawartość PZA
Dokument powinien zawierać m.in.:
- charakterystykę zakładu i prowadzonych procesów technologicznych,
- identyfikację zagrożeń i możliwych scenariuszy awarii,
- środki techniczne i organizacyjne zapobiegające awariom,
- procedury monitorowania i przeglądów zabezpieczeń,
- system zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
Cel i znaczenie PZA
Celem PZA jest redukcja ryzyka wystąpienia awarii oraz minimalizacja jej skutków dla zdrowia ludzi, środowiska i mienia. Program jest także podstawą współpracy zakładu z organami nadzoru, służbami ratowniczymi oraz lokalną społecznością.
Procedura i wymagania prawne
PZA musi być opracowany przed rozpoczęciem działalności przez zakład ZZR i zatwierdzony przez właściwego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Jest to dokument aktualizowany w przypadku istotnych zmian w procesach lub instalacjach.
Przykłady zastosowania w Europie
W krajach Unii Europejskiej wdrażanie PZA odbywa się na podstawie Dyrektywy 2012/18/UE (Seveso III), która standaryzuje wymagania dotyczące zapobiegania i ograniczania skutków awarii przemysłowych. W Niemczech dokument ten znany jest jako „Sicherheitsbericht”, a we Francji jako „Étude de dangers”.
Podstawa prawna: Dz.U. 2016 poz. 138