Zmiany wprowadzone do załączników A i B Umowy ADR, ogłoszone w Dzienniku Ustaw z 16 maja 2025 r. (poz. 642), weszły w życie 1 stycznia 2025 r. Nowelizacja ta stanowi część cyklicznej aktualizacji przepisów ADR, dostosowując je do postępu naukowo-technicznego oraz zmian w przepisach Unii Europejskiej.
Kluczowe zmiany w Umowie ADR 2025–2027
1. Nowe definicje i zmiany w klasyfikacji
W części 1.2 dodano nowe definicje, takie jak „butla powlekana”, oraz zaktualizowano istniejące, aby lepiej odzwierciedlały aktualne technologie i praktyki w transporcie towarów niebezpiecznych. W części 2 wprowadzono zmiany w klasyfikacji, w tym dodanie nowych numerów UN, co ma na celu lepsze dopasowanie do różnorodności przewożonych substancji.
2. Zmiany w dokumentacji przewozowej
Od lipca 2025 r. dokument przewozowy ADR musi znajdować się w kabinie kierowcy, co oznacza, że nadawca lub załadowca musi zapewnić, że kierowca otrzyma odpowiednią dokumentację dla każdej przesyłki z towarami niebezpiecznymi. To ujednolicenie ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i ułatwienie kontroli podczas transportu.
3. Wyłączenia dla osób prywatnych
Doprecyzowano przepisy dotyczące wyłączeń dla osób prywatnych przewożących odpady pochodzące z użytku osobistego lub domowego, pod warunkiem, że podjęto środki zapobiegające wyciekom w normalnych warunkach przewozu. Zmiana ta ma na celu ułatwienie gospodarowania odpadami niebezpiecznymi przez osoby fizyczne.
Znaczenie zmian
Zmiany wprowadzone do Umowy ADR mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych, ujednolicenie przepisów na poziomie międzynarodowym oraz dostosowanie regulacji do postępu technologicznego. Przedsiębiorstwa zajmujące się transportem towarów niebezpiecznych powinny dokładnie zapoznać się z nowymi przepisami i dostosować swoje procedury operacyjne, dokumentację oraz szkolenia personelu do obowiązujących wymagań.
Pełny tekst nowelizacji Umowy ADR 2025–2027 dostępny jest w Dzienniku Ustaw z 2025 r., poz. 642.