MARPOL Załącznik II – Zanieczyszczenie przez szkodliwe substancje płynne w przewozie luzem
Załącznik II konwencji MARPOL reguluje zapobieganie zanieczyszczeniom środowiska morskiego przez chemikalia i inne szkodliwe substancje płynne przewożone luzem w zbiornikowcach. Wprowadza zasady dotyczące klasyfikacji, transportu, przeładunku oraz zrzutów takich substancji, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na ekosystemy morskie.
Zakres Załącznika II
- Dotyczy:
- Chemikaliów przewożonych luzem, takich jak: kwasy, alkohole, rozpuszczalniki, detergenty i inne substancje szkodliwe dla środowiska morskiego.
- Operacji związanych z załadunkiem, rozładunkiem, myciem zbiorników i przechowywaniem substancji na statkach.
- Nie dotyczy:
- Substancji przewożonych w opakowaniach (regulowanych przez Załącznik III).
Kluczowe wymagania Załącznika II
1. Klasyfikacja substancji szkodliwych
Substancje płynne przewożone luzem są klasyfikowane na podstawie ich wpływu na środowisko:
- Kategoria X: Substancje wysoce szkodliwe – ich zrzut do morza jest zakazany.
- Kategoria Y: Substancje o średniej szkodliwości – ich zrzut jest dozwolony w ograniczonych warunkach.
- Kategoria Z: Substancje o niskiej szkodliwości – ich zrzut ma najmniejsze restrykcje.
- Inne substancje (OS): Substancje nieszkodliwe dla środowiska morskiego.
2. Obowiązkowe zapisy operacyjne
Każdy statek przewożący chemikalia musi prowadzić dziennik operacji ładunkowych zawierający informacje o:
- Załadunku i rozładunku.
- Przesyłaniu substancji między zbiornikami.
- Myciu zbiorników i systemach odprowadzania wód myjących.
3. System segregacji i mycia zbiorników
- Zbiorniki muszą być myte w sposób minimalizujący zanieczyszczenia.
- Wody myjące zawierające szkodliwe substancje muszą być przechowywane i przekazywane do portowych systemów odbioru.
4. Zakaz zrzutów w strefach specjalnych
- Zrzuty substancji szkodliwych do wód morskich są całkowicie zabronione w określonych strefach ochronnych.
- Poza strefami specjalnymi zrzuty są dozwolone tylko w ściśle określonych warunkach technicznych i w ograniczonych ilościach.
5. Obowiązkowe zatwierdzenie projektów statków
Statki przewożące chemikalia muszą spełniać szczegółowe wymagania konstrukcyjne, takie jak:
- Oddzielne zbiorniki na substancje różnych kategorii.
- Systemy redukujące ryzyko wycieku w razie awarii.
Strefy specjalne dla Załącznika II
Załącznik II wyznacza strefy szczególnie wrażliwe na zanieczyszczenia chemiczne, w których obowiązują bardziej rygorystyczne zasady zrzutów.
Obowiązki portów
- Porty muszą zapewnić dostępność systemów odbioru wód myjących i pozostałości substancji przewożonych luzem.
- Organizacja musi zagwarantować, że proces usuwania odpadów będzie zgodny z wymaganiami ochrony środowiska.
Korzyści z wdrażania Załącznika II
- Minimalizacja ryzyka zanieczyszczeń chemicznych:
- Ograniczenie przypadkowych wycieków i operacyjnych zrzutów szkodliwych substancji.
- Ochrona ekosystemów morskich:
- Szczególnie w strefach wrażliwych ekologicznie, takich jak obszary raf koralowych i siedliska morskie.
- Poprawa bezpieczeństwa transportu chemikaliów:
- Wdrożenie zaawansowanych procedur mycia i przechowywania substancji zmniejsza ryzyko incydentów.
Podsumowanie
MARPOL Załącznik II wprowadza ścisłe regulacje dotyczące przewozu substancji chemicznych luzem, aby chronić środowisko morskie przed ich szkodliwym wpływem. Dzięki jego stosowaniu ryzyko zanieczyszczenia wód przez chemikalia zostaje zminimalizowane, a ekosystemy morskie są lepiej chronione.